den vilde voksne, der ville vide, hvem der havde vadet på dens waders

En dag den vilde voksne var ude at køre med bus, skete der noget:
(En sygt skarp, skærende smerte i den vilde voksnes venstre fod! Aaaaaav!)

“Hvad fanden!” råbte den vilde voksne. “Hvem var lige dét, der vadede på mine waders!”
(Der var rigtig mange mennesker med bussen, og ingen vendte sig om for at sige undskyld, alle så bare demonstrativt den anden vej!)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til trækrammeren, der stod dér forrest i bussen og så så fredelig ud.

“Mig? Hvordan kan du tro det om mig? Jeg rører ikke gulvet”, sagde trækrammeren og løftede op i sin lærredskjortel.
(Og ganske rigtigt. Trækrammerens fødder svævede 5 cm over bussens gulv.)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til den nussede mand på sædet overfor, som lugtede helt vildt dårligt.

“Mig? Hvordan dét?!! sagde den nussede mand, der stank. “Jeg letter jo folks byrder”.
(“Og her er din pung”, sagde nusseren. “Jeg har nappet en mønt ud af den til et blad!”)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til den sorthættede tween der sad og rokkede til noget, kun hun eller han kunne høre.
(Og sikkert gudskelov for dét!)

“Hvaaaaa!?” sagde den sorthættede tween. “Hva Sae Du?”
(Den vilde voksne rullede med øjnene og gik videre ned i bussen.)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til den nybagte mor, der fyldte hele midtervognen med sin overprissatte mærkevarebarnevogn.

“Kan du ikke se, at jeg er mor! Jeg gør ikke den slags”, sagde den nybagte mor og indledte en ukontrolleret rokken med barnevognen.
(Den lille fedtlump istemte et hjerteskærende 10KHz vræl. Den vilde voksne skyndte sig ned mod bagenden af bussen.)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til den store, muldlugtende gårdkone med uvaskede kartofler i bylt.

“Her! Tag du en kartoffel!” sagde den store muldlugtende gårdkone og rakte en ordentlig en af slagsen frem. “Og fald lige lidt ned!”
(Den vilde voksne tog imod kartoflen, men lod den falde i mellemgangen straks madammen så ud af ruden på København, der jog forbi)

“Var det dig, der vadede på mine waders?” sagde den vilde voksne til den knapt så unge og letbrugte businesstype med LA-badge på jakkereversen.

“Er det mig, du taler til! Mon ikke jeg har bedre ting at tage mig til! Redde Danmarks ølkonomi, for eksempel!” sagde den knap så unge og letbrugte LA-discipel.
(Aktiekursernes dagsgrafer på disciplens iPad så ud til at ville sprænge skærmkanterne oppe og mest ned).

“Var det en af jer, der va…,” sagde den vilde voksne til to, små nonchalante børn, der sikkert brugte mest tid på bussen mellem far og mor, men tog sig i det; de små barnefødder kunne umuligt have forvoldt den ulidelige smerte fra tidligere. “Måske så I, hvem der vadede på mine waders? “sagde den vilde voksne. “I er jo altid nede i den højde.”

“Dét gjorde vi!” jublede de to weekendskiftinge i kor, åbenlyst lykkelige over at blive talt til. “Det var en pensionist!!”

Endelig vidste den vilde voksne, hvem der havde vadet på dens waders.

En skide pensionist!

Lænet op ad ruden bagerst i bussen sad en pensionist af ubestemmeligt køn og snorkede højlydt. Den vilde voksne flåede skoletasken ud af hånden på et af de to weekendbørn, pressede sig vej ned til pensionisten, der netop bluselsløst var bruger af en betragtelig skostørrelse med skarpe hæle, og tømte indholdet af skoletasken ud over de gråpjuskede hårtotter.

(Det regnede farvekridt, flydende teaterfarve, blyantskrads, tablet med smadret skærm, to iPhone model nyest, gammelvådt gymnastiktøj, adskillige ildelugtende uspiste madpakker, Burgerkingsposer, juice fra halvtomme juicebrikker, sammenklistrede flødekarameller, trægt glimmerslim og 1 mangefarvet keramikkreation af ubestemmelig form, DUNK! på pensionistens hoved. Nu så ingen i bussen bort. Alle stirrede og skraldgrinede, mens de pegede på den behørigt ydmygede pensionist.)

Glad og tilfreds trykkede den vilde voksne på den røde knap, for hér kom det rette stop.

(Nu uden smerter i sin venstre wadersfod og uden at have tjekket ud sprang den vilde voksne ud af den åbne busdør – med et heftigt opkrævningsgebyr på sit anonyme rejsekort til følge. AV!)


Kenneth krabat • Cindy Lynn Brown
27.juli 2019

Meget, MEGET frit efter hævntogtklassikeren for børn: muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved.

Thank you, most likely Polish rubber fashion photographer, who shot the image on commission.

TIKØB BRUGS (2018) af Lonni Krause

Samtalen med Virkeligheden fører den modige selv.

Endelig fik jeg læst TIKØB BRUGS fra ende til anden.

Det er problematisk at læse venners bøger, og bøger skrevet af andre, jeg kan lide: de skal helst være gode, bøgerne, så de ikke kommer til at stå imellem mig og menneskene jeg holder af.

Denne bog elskede jeg på omslaget fra dag ét

I tiden fra køb til læsning kom jeg i tanke om, at Lonni i venskabelighed engang havde tilsendt mig manus, Apple Mail sagde januar 2018, jeg havde været kritisk – men deraf erindrede jeg kun trædesten, intet af floden, og også dét afholdt mig fra at læse længere end de første par sider. Jeg ville, at bogen skulle være god, men havde længe ikke modet til at risikere et andet udkomme.

I dag tog jeg så en stabel tynde bøger med i seng sammen med morgenkaffen og lod dagen regne og vejret undskylde alt. Og måske var det den øverste – digtene, som den yngre digter endelig havde taget sig sammen til at debutere med, som jeg ud over prosadigtene ikke fattede en lyd af, som jeg havde spotlæst i og sprunget rundt i og hoppet frem og tilbage blandt – som foreberedte mig på ikke at lade mig kaste af den næste i bunken, min vens seneste bog?

Måske var jeg bare parat. Læs videre “TIKØB BRUGS (2018) af Lonni Krause”

Synonym for at “skære noget ud i pap”

Én gang til for Prins Knud-LISTEN sørger for, at alle har fattet det hele!

Nu skal jeg gøre det helt tydeligt, og meddele det på en grundig og letforståelig måde:

Lad mig begynde med Adam og Eva.
Riste det i runer
Mejsle det i sten
Hugge det (ud) i granit
Demonstrere det i håndgemæng (eller Med tørre tæv)
Stave det for dig
Skrive det med blæk, fjerpen og skønskrift
Nedfælde det sort på hvidt
Give det ind med skeer
Skære det ud i pap
Læs videre “Synonym for at “skære noget ud i pap””

Min novelle “Sortskørt” er nomineret til Niels Klim Prisen 2019, Hep!

Niels Klim-prisen 2018, nomineringerne

Og så skrev jeg det på Facebook og fik 140 likes og 35 lykønskninger. “Tillykke med en prisnominering”.

Det føles mærkeligt – ingen har stemt endnu og ingen har vundet endnu. Og de fleste af dem læser næppe science fiction. De vil mig det bare godt.

Tak!

Læs SORTSKØRT hér, så længe linket er aktivt.

Hvis du vil stemme på mig, eller på en anden, skal du oprette dig i systemet. Læs videre “Min novelle “Sortskørt” er nomineret til Niels Klim Prisen 2019, Hep!”

Smal litteratur som adelsmærke?

HVAD ER EN SMAL BOG, FACEBOOK* ?
Det første er, at bøger har en umiddelbar livslængde, hvor de kan/skal tjene sig ind – den største utålmodighed og den korteste salgshorisont findes hos den nye direktør på landets største forlag:

Smalle bøger er bøger, der ikke sælger (Gyldendal/Morten Hesseldahl)

Det bør understreges, at enhver vilje til kamp med sit materiale kan være en kunst, og at salg i høj grad handler om dygtigt at kende sin køber og føje sin købers luner:

Smalle bøger er bøger, der ikke er tilpasset markedet (Jesper Brygger)

Læs videre “Smal litteratur som adelsmærke?”

udtryk for at være glad

GLADILÅGETLISTEN opregner udtryk for at være solen i dit eget og andres liv. Har du flere?

GLADILÅGETLISTE

A
armene ned, ikke at kunne få [udtryk]

B
briste, at være ved at
— af liv, af lykke oa.
bristefærdig, at være [udtryk]
— evt. af glæde, lykke

D
det er
— ekstremt, helt vildt, mega tonseren, vold positivt, super lækkert osv.
drømme-, en/et
— dag, forestilling, kæreste, job osv.

Læs videre “udtryk for at være glad”

Udtryk for at være fuld

Jeg/han/hun/den/det er totalt og max og helt og aldeles FÆRDIG, en goner, fuldstændig og komplet hamrende, jamrende lamme og pisse vold STIV! [Gå nu HJEM!]

Nærværende liste er lavet med inspiration i en engelsk-dansk-oversætters forespørgsel om et dansk udtryk for en bestemt måde at være fuld på.

At være fuld (mere eller mindre…)

A
alkoholiseret
, at være [udtryk]
— evt. evigt, hammer, totalt, ubetinget, oa.
alkoholt
, at være
— a. begavet, a. begravet, a. dannet oa.
anstrengt lodret, at være [udtryk]
appelsinfri, ikke være [udtryk]
— helt, just oa.

B
bagstiv,
at være [udtryk]
— evt. hammer, mega, vold osv.
bedugget
, at være
— godt, hammer, vold, osv.
bedøvet, at være
— hammer, lamme, osv.
bebruset, at være
— mega, totalt, vold, osv.
beruset, at være
— vold, mega, totalt, osv.
besoffen, at være [ældre udtryk]
— lettere, temmelig, stærkt, voldsomt, osv.
Læs videre “Udtryk for at være fuld”

Gør testamente, FØR du dør…

Når du dør, hvad skal der ske med din krop, dine værdier og dine digitale fodspor?

Nedenfor vil du finde overordnede informationer om, hvordan du gør testamente om din krop, om dine digitale effekter og om dine fysiske værdier.

Det bemærkes, at jeg betragter behandlingen af døde og stillingtagen til den sidste vilje som en hyper-nødvendig samfundsmekanisme OG dermed en uundgåelig forretning med mange nicher.

Du bør derfor ikke lade dig støde af min noget funktionelle tilgang, men alene forholde dig til hvilke instanser, der skal udtrykke din vilje, når du ikke længere har magt til at lave den om…

Formålet med et testamente er at gøre håndteringen af dine efterladenskaber så nem for de efterlevende som mulig.

vh, kenneth krabat,
21. marts 2018

Testamente om din krop

Læs videre “Gør testamente, FØR du dør…”

One Voice Less

A very very loong list of scifi and fantasy in development (2018).

(Almost) Every Sci-Fi/Fantasy and Comic Book Adaptation in the Works

For some, probably the dream of imaginings – for others, maybe part of the problem, but here is a 2018 list of  planned scifi and fantasy series and films dreamed of. And WHAT a list!

Sure, there’s a market and investors and actors and an industry needing the work – and many series and movies are becoming less sexist and open to identification on a human level, which is a relief – but it’s hard not to see this collective drive as one long Creative Scream for another world. A manageable world. With comprehensible endings and right beginnings. With coherent reality. With identifiable villains. With heroes of human strengths and weaknesses. Just something other than this mess of an Earth, which many are seeing at present.

Reading all of the – yes – phantastic synopsises makes me pine for something else, too. Something beyond the escape of controllable reality.

It makes me feel like quitting writing, myself. What’s the use? Allegorical stories of desperation and resolution amount to nothing. Stories of personal empowerment in a predominantly American religiously, sexually repressed society with a focus on personal wealth, the right to kill, “getting there first” etc. Headache pills for me, for readers, to take attention away from the real pain: That life is becoming less manageable for the species. That maybe we are losing the game of civilisation – like the fabled lemmings going uncontrollable towards the edge of the petri dish that is the edge of Earth sustainability.

Dilemma: Not following news, literature, cinema, podcasts, theatre, ballet, sculpture, pictorial art, performance artists, global watch, refugees, poverty… is one less voice added to the collective of voices that realise each others’ existence. One Voice Less is a smaller Earth and one more hand to the military-industrial complex, un-controlled capitalism, un-leashed research and pollution of earth and water and air.

How be at ease, knowing the forces that move?
How be at peace, not knowing?

I know no other solution than to focus on what *I* can most easily understand: My own culture, the pitfalls of my own language and norms, the possible convergences of global destiny as contributed to from the sweet spot of “home”. While avoiding all cultural offerings NOT aiding a global solution. NO MORE avenging lone wolfs. NO MORE gun love. NO MORE violence is the answer. NO MORE single country representing the whole world.

EVERYTHING happens to all. There is ALWAYS another take on things – even if it outside of the frame of the story and the camera. Because of people and curiosity.

But fuck, just saying this makes me tired.

mors og Annettes berberiand til efteropvarmning

Stege and og flæskesteg samtidig? Industrikøkken m 2 ovne – eller lav anden dagen før og genopvarm den 15 min, mens stegen hviler.

– varmluftovn 165˚C

– klip vingespidserne, gumpen og halsen af og gem dem

– flå fedtflommen ved gumpen ud og gem dem til afsmeltning

– skål med blandet salt og peber, og gnid kræet indeni og udenpå

– fyld med kvadratiske belle boskop-æblestykker og hele svesker, luk dyret m nål

– start med at stege dyret med brystet nedad på rist med bradepande, midt i ovnen

Læs videre “mors og Annettes berberiand til efteropvarmning”

My Science Fiction in print

Will I keep this updated?
Naturally I will keep this list updated. No one else does it for me!
And it’s a pleasure, once something is in print. 🙂

Afståelsens Veje (Avenues of Riddance) – An inheritance forces the protagonist to choose between her always-on-always-now network and a future also containing the past.

as Avenues of Riddance in the anthology, Around the world in more than 80 SF stories, (epub, EN, 2017 Tyskland)

as Afståelsens Veje as ?? in the anthology Rund um die Welt in mehr als 80 SF-Geschichten, (paper, DE, 2016)

Den snublende klovn, den følgende nar (The stumbling clown, the following fool) – When simple survival is not enough.

in the magazine Himmelskibet #55, (2018, Fantastik.dk)

Dræbersneglen fra Venus (the Killer Snail from Venus) Læs videre “My Science Fiction in print”

Efter Fødslen – LIUO 12 [danske science fiction-noveller] [2017]

Den tid på året igen. Så sikkert som juleaften og amen i kirken og

Så er det dén tid igen, SFCs antologi proppet med danske, nyskrevne science fiction-fortællinger med troper fra nær og fjern, mest fjern…

Jeg bidrager med Vælgervægt, en fortælling om en AI, der så at sige snyder på vægten… pinligt, pinligt, arg!

Totalt set ser mine science fiction-udgivelser sådan hér ud nov. 2017.

KØB bogen – du vil være underholdt og du støtter miljøet i Danmark, som ved guderne ikke har den store støtte fra andre end læserne!

Efter Fødslen – Lige Under Overfladen 12, (SFC, 2017) har bidrag af: Læs videre “Efter Fødslen – LIUO 12 [danske science fiction-noveller] [2017]”

Flere fribyer i Danmark?

Forfulgte skribenter verden over tilbydes via Fribyordningen et frirum fra forfølgelse i 2 år.

Dansk PEN, der sammen med alle andre nationers PEN, kæmper for skribenter ret til at ytre sig, har udskrevet en mini-konkurrence om at komme med argumenter for flere fribyer i Danmark for forfulgte skribenter. Prisen er et par biografbilletter 😀 – men argumenterne for (og imod) er relevante. Nedenfor står den oprindelige invitation, samt en forklaring på, hvad fribyordningen for forfulgte skribenter går ud på.

Jeg har 4 grunde FOR og 3 betingede grunde IMOD. Læs videre “Flere fribyer i Danmark?”

Lydbogen kan nu være et originalt værk

Det kunne det så også før, kan man sige, men nu har DBC og bibliotekerne udvidet definitionen på en lydbog, så den kan være et indtalt lydværk uden bogforlæg.

Det betyder noget så fantastisk som: Læs videre “Lydbogen kan nu være et originalt værk”

At brænde broerne: Link tax, Linkskat, Linkbetaling, Linkafgift

Alle verdens nationer forstår billedet af den brændende bro.

I EU lægges op til at stemme om indførelse af en link-afgift til rettighedshaverne. Dette vil få uoprettelige konsekvenser for den personlige frihed, for kreativ tænkning, personlig, erhvervsmæssig og national fremdrift, og ikke mindst for den nuværende (om end kaotiske) oplæring af alle internetmenneskers evner til at begå sig blandt andre digitalt og følgelig også i den fysiske virkelighed.

ACT.openmedia.com opfordrer til, at man fortæller sine nationale repræsentanter i EU, at man ikke er interesseret. Ikke mindst fordi EU-kommissionen komplet har ignoreret al modstand fra berørte og interesserede borgere og fra professionelle af enhver slags. For ikke at tale om, at Link Tax går imod the European Charter of Fundamental rights, som beskytter alle EU-borgeres rettigheder. Læs videre “At brænde broerne: Link tax, Linkskat, Linkbetaling, Linkafgift”

241 digterdebutanter 1|2000-5|2017

Hvor udkommer debutanterne?

Et gammelt forlag kan forekomme stærkt overrepræsenteret, men det bemærkes at et par stykker af de nyere er godt med. Data kommer fra manuel optælling af debutanter, som det så ud maj 2017.

Vær OBS på, at et par af forlagene med mange lyrikdebutanter er selvudgiver- eller medudgiverforlag. Tjek altid tidligere udgivelser og google forlaget for positiv og negativ kritik fra læsere og dets forfattere. At lægge forlagsnavn til en udgivelse ikke er det samme som professionelt at have redigeret og kritiseret samme udgivelse.  Læs videre “241 digterdebutanter 1|2000-5|2017”

Hvornår sender jeg ind til tidsskrifter og magasiner?

For hvornår er det parat?

Send IKKE noget afsted, hvis

  • du ikke har læst det højt for dig selv mindst 5 gange og nøje læst det 50 gange indenad
  • du skrev det for mindre end en uge siden
  • det ikke gør dig temmelig stolt og selvtilfreds
  • du ikke respekterer magasinet, du sender det til
  • digtet begyndte som en skriveøvelse og aldrig rigtig har udviklet sig ud over dét stadie
  • du har fået dit bidrag tilbage fra flere magasiner uden et venligt eller oplysende ord.
  • du har fået det læst af én eller flere, du respekterer, som ikke har anbefalet at du offentliggør det
  • du mangler at ændre Microsoft Words auto-kapitalisering af første ord i alle nye linjer og afsnit & auto-udskiftningen af lille i med stort I
  • du mangler at tage bevidst stilling til hvilke sprogfejl, der er innovative og understøtter tekstens stemme og hvilke der ret og simpelt er fejl
  • du mangler at tage bevidst stilling til tegnsætningen
  • du tænker, at tidsskriftets redaktører “lige” kan fortælle dig, hvordan digtet burde være

Send din tekst afsted, Læs videre “Hvornår sender jeg ind til tidsskrifter og magasiner?”

Lyrikudgivende bogforlag

Søger du et bogforlag at sende en digtsamling til?

[opdateret juni 2018]

Jeg skrev til alle forlag på en oprindelig liste over lyrikudgivere. Alle blev spurgt, om de vil repræsenteres som udgiver af lyrik i dag – dvs. modtage henvendelser fra skrivende. Ét stort forlag frabad sig nævnelse, og nogle stykker oplyste, at de ikke udgav lyrik (længere) og blev derfor fjernet fra listen. Eneforlæggere, der kun udgiver egne værker, er ikke medtaget.

Udgiver dit forlag (også andres) lyrik og vil du på listen, så send mig en mail på krabat@menneske.dk.


Man gør bedst i at læse betingelserne for tilsendelse af manuskripter. Nogle ønsker ikke uopfordrede manuskripter, ét enkelt forlag tager betaling, hvis tilsendte manuskripter skal have kommentarer ved afslag, mens andre snarere fungerer som medudgiver eller decideret forfattertjeneste mod betaling for alle led i bogprocessen, og andre igen returnerer trykkeomkostninger til forfatteren, når omsætningen matcher udgifterne.

Man er nødt til selv at afgøre, hvem man ér: Forlaget skal betale; man deles om udgifterne, eller man selv betaler hele beløbet. Det er mest et spørgsmål om temperament hos forfatterne og økonomiske ressourcer hos forlagene. VIL man udgives af andre, lærer man at vente på svar. VIL man trykkes nu, betaler man.

* modtager kun manus på papir

Antipyrine antipyrinepress@gmail.com
Arkiv for detaljer rikke@arkivfordetaljer.dk
Asger Schnacks forlag asgerschnack@gmail.com
Attika attika@attika.dk
Baggaardsbaroner baggaardsbaroner@gmail.com
Basilisk ADMIN@BASILISK.DK
Brændpunkt forlaget.braendpunkt@gmail.com
Byensforlag thomas@byensforlag.dk
Copenhagen Storytellers i@copenhagenstorytellers.dk
Det københavnske Forlag Cris og Guldmann forlag@crisguldmann.dk
Det poetiske bureaus forlag info@detpoetiskebureau.dk
Dreamlitt info@dreamlitt.com
EC Edition forlag@ec-edition.dk
Ekbátana forlaget@ekbatana.dk
Eksperimental Forlag eforlag@mail.dk
Elixum (for børn) hello@elixum.dk
forlaget * (asterisk)  
Forlaget Arena mail@forlagetarena.dk
Forlaget Escho anders@escho.net
forlaget Forår  
Forlaget Helle info@forlaget-helle.dk
Forlaget Spring (kun lidt skønlitteratur) info@forlagetspring.dk
Forlaget Virkelig  
Forlaget Wunderbuch post@forlaget-wunderbuch.dk
Fuglekøjen info@fuglekoejen.dk
Gladiator info@forlagetgladiator.dk
Gyldendal *  
Herman & Frudit hermanogfrudit@gmail.com
Hovedland mail@hovedland.dk
Højers forlag info@hojersforlag.dk
Jorinde og Joringel jorinde@joringel.dk
kahrius forlaget@kahrius.dk
Kronstork kronstork@kronstork.dk
Laboratoriet for æstetik og økologi miriam.wistreich@gmail.com
Lindhardt & Ringhof manus@lindhardtogringhof.dk
Lydforlaget digterstemmer.dk lyd@digterstemmer.dk
Løvens forlag info@loevensforlag.dk
mellemgaard mellemgaard.forlaget@mellemgaard.dk
mellemgaard.forlaget@gmail.com
Melodika pladeselskabetmelodika@gmail.com
Ovbidat Forlag (Forlaget Organiseret Vold Begået Imod Den Almindelige Tale) ovbidat@gmail.com
Ovo press ovopress@gmail.com
Peoples Press info@artpeople.dk
Politisk Revy politiskrevy@webspeed.dk
Ravnerock post@ravnerockforlaget.dk
Rosinante *
Samlerens Forlag *
Saxo Publish  
Silkefyret  
Skriveforlaget  
Spacepoetry  
Torgard  
Trykværket  
TurbineForlaget post@turbine.dk
Underskoven  
Valeta  
Vandkunsten info@forlagetvandkunsten.dk
Vild Maskine forlag@vildmaskine.dk
Werkstatt forlaget-werkstatt.dk/

IGEN:
* Modtager kun manus på papir. Om de andre forlag kan siges, at man gør bedst i at læse betingelserne for tilsendelse af manuskripter:

  • Nogle ønsker ikke uopfordrede manuskripter,
  • ét forlag tager betaling, hvis tilsendte manuskripter skal have kommentarer ved afslag, mens
  • andre fungerer som medudgiver eller som
  • decideret forfattertjeneste mod betaling for alle led i bogprocessen, og
  • andre igen returnerer trykkeomkostninger, når omsætningen matcher udgifterne.

Man er nødt til selv at afgøre, hvem man ér:

  • Forlaget skal betale;
  • man deles om udgifterne, eller
  • man betaler hele beløbet.

Det er mest et spørgsmål om temperament hos forfatterne og økonomiske ressourcer hos forlagene:

  • VIL man udgives af andre, lærer man at vente på svar.
  • VIL man trykkes nu, betaler man.

 

Slut på et samlet EU?

Den hollandske forfatter David VAN REYBROUCK fremlægger en statsmodel, der giver tilfældigt udvalgte borgere ansvar for anbefalinger inden for EU på tværs af parti- og-alle-mulige-andre-skel

I et åbent brev til præsidenten for Europakommissionen, Jean-Clause Juncker, foreslår den hollandske forfatter David VAN REYBROUCK en anden vej til fælles Europa end den gamle model med at lade folk stemme hvert 4-5 år. han mener, at vi kun har indtil Brexit at vågne op, fordi vi risikerer at den europæiske venstredrejning – der giver stemme til en gammel, indestængt vrede forårsaget af flertalsdiktur [også kaldet demokratur] – forårsager en splittelse af Europa.

Artiklen er skrevet lige efter valget af Donald Trump til præsident for USA, og der er derfor måske kun 10 måneder tilbage til at handle i.

https://thecorrespondent.com/5711/we-have-one-year-to-make-democracy-work-in-europe-or-else-the-trumps-take-over/570854427-59d8ed4b