The Education of Fredrick Fitzell (aka Flashback) (2020)

– if you dropped acid beyond the first time, you will recognise the framework for this movie.

The Arty poster…
The Action poster…

 

source: imdb The Education of Fredrick Fitzell (aka Flashback)

9/10

[SPOILERS]
Continue reading “The Education of Fredrick Fitzell (aka Flashback) (2020)”

En eReolen-original

– lydbogsudgivelse tilpasset eReolens økonomiske profil

Forfatter og forlægger Klaus Elmer har specialiseret sig i udgivelse af egenoversatte H.P. Lovecraft-noveller. Ud fra en æstetisk betragtning udgives novelleindlæsningerne individuelt – og streames via Bookmate, Chapter, SAXO.com og BookBeat (Storytel tager åbenbart ikke ”smalle udgivelser”, dvs. novellestørrelse lydbøger). Udgivelserne optaget til udlån via eReolen, derimod… Når Klaus Elmer henvendte sig, var svaret altid positivt, men intet skete. De ville ikke tage HN Publishings små lydbøger.

Det 3. år udgav Klaus Elmer en gratis 4 min. lydbog, som eReolen så tog (Lovecrafts ”Erindring”). Men forlagets andre Lovecraft-indlæsninger til normal streamingafgift, men kortere end “almindelige” lydbøger, ville eReolen fortsat ikke tage.

Da Klaus Elmer påpegede, at gratisudgivelsen ”Erindring” var downloadet 159 gange, en klar indikation om en interesse for Lovecraft på dansk blandt eReolens læsere, fik han det opklarende svar, at kortvarende lydbogsudgivelser ville blive for dyre for bibliotekerne at udtage streaming-licens på.

Med dén forståelse var der ikke langt til Klaus Elmers forslag om at udgive en samling med alle forlagets lydbogsugivelser af Lovecrafts oeuvre fra 1917-18, målrettet eReolens særlige økonomiske behov.

Dén vinkling ér måske kun forlaget til del at foreslå, men eReolen tog imod den med kyshånd og kan vel siges hermed at være ansvarlig for sin første, helt egen lydbogs-original.

Ih hvor det hjælper, når nogen åbner munden og siger, hvad der er galt!

kilde: NewPub-gruppen på faacebook

META, min Poetiske Podcast

– når Kræften går til scenen!

Jeg har skrevet en del enaktere igennem årene. 2017 samlede jeg dem i en bog under titlen HÅRDT OMTALTE FJERKRÆ – 17 enaktere, cirka.

hårdt omtalte fjerkræ
(også i min ebutik)

To af dém blev introduceret som læsninger under 2 af Michael Svennevigs festivaler. Begge med Trine Runge i den ene af rollerne.

Billede
Mellem 2 og 4 (Dea Fog, Trine Runge, i Dansk Forfatterforenings lokaler)

Erling møder sin gamle flamme (Poul Storm, Trine Runge)

Énakteren META skrev jeg i én sitting i sommeren 2018.
Så gik verden under og skulle genfødes adskillige gange,
så sendte jeg den her til digteren Lene Henningsen,
der siden lavede et åbent kald til en Poetisk Podcast,
META som svar,
frem og tilbage på mail
og Corona Corona Corona,
skuespillere knyttet til,
læseprøver og optagelser over zoom,
summen ikke helt så impro, som Lene Henningsen ønskede det,
men jeg var ikke skuespiller nok til selv at være Kræften,
rigtig skuespiller til dén rolle, Philippe Christiansen,
& skuespilleren Trine Runge som Meta 1 og Meta 2,
og Lene Henningsens datter som “barnet i os alle”,
og Rudiger Meyer på lyddesign med gamelan –
maj 2021 er den her. Nu.

Ting tager tid. Og livet er kort.

Poetisk Podcast – v/Lene Henningsen og Rudiger Meyer
https://poetiskpodcast.dk/produktioner/meta/meta

Kræften: Philippe Christiansen
Meta1: Trine Runge
Meta2: Trine Runge
Pigestemmen: Isabella Sajin-Henningsen
Regi: Lene Henningsen

Forfatter: Kenneth Krabat
Komponist/Lydesign: Rudiger Meyer

META, en Poetisk Podcast af Kenneth Krabat

[billedet er brugt med tilladelse fra Trine Runge, hvis ejendom det er]

Erfaring er algoritmisk ukomprimérbar

Citatet tilhører science fiction-forfatteren Ted Chiang.

https://www.salon.com/2021/04/30/why-artificial-intelligence-research-might-be-going-down-a-dead-end

Sammenhængen er forestillingen om AI’er, kunstige intelligenser, som er ude af stand til at udvikle selvbevidsthed alene baseret på tanke – de er nødt til at have en mobilitet, en krop, at støde sammen med verden i for at kunne gøre sig sine egne erfaringer. Noget, der siger nej og ja, som der skal uddrages mening og forståelse af.

Erfaring.


“Erfaring er algoritmisk ukomprimérbar.”

Jeg havde slettet nærværende indlæg, fordi jeg ikke er helt klar i hovedet i disse dage, og kom til at efterplabre artiklen dårligt. Men dét, som citatet betyder for mig, er en Y-vej: Sende AI’en på ud på vejene i en krop for at gøre sig erfaringer blandt mennesker, eller acceptere, at en Kunstig Intelligens altid kun vil kunne løse opgaver – opgaver, der kan defineres inden for en (snæver) ramme. Underforstået:

At SKABE en reel AI (give en maskine en krop og evolutionær mulighed for at tage ved lære blandt Jordens andre livsformer) er sindssvagt risikabelt. Tænk Skynet. Men intelligens er et produkt af en virkelighed i egen højde – menneskeintelligens, egernintelligens, delfinintelligens, chimpanseintelligens, træintelligens – i mødet med de andre intelligenser/evolutionsmaksimeringer. Og som hjernen fungerer er det meste (95%) ukendt rum og kun 5% kan kaldes for “hidrørende fra bevidsthed”.

Det står ikke i artiklen, men med den absolutte amatørs henkastede selvfølgelighed vil jeg sige, at fraregnet den fysiske styring og regulering af kroppen er de 95% (den kaotiske elektriske aktivitet i hjernen) en sorteringsmekanisme, der “summer omkring data” – dvs. data fra kroppen og data igennem kroppens sanseapparat. En art si – der skaber og understøtter organismens virkelighedsopfattelse – og på dén måde et direkte udtryk for organismens evne til at flekse i forhold til ukendte indtryk inde- og udefra.

Det understøttes delvis af forskningen selv: I modsætningen til den digitale intelligens’ tændt eller slukket-opfattelse af virkeligheden (ér det eller ér det ikke (noget kendt)?, befinder menneskehjernen sig et sted, hvor det er hverken eller. En NU-gråzone, som svarer til at hoppe fra alligatorhoved til alligatorhoved hen over en uendelig bred flod: Evolutionen tillader ikke hjernen “at blive stående”. Og selvom AI kan processere data 1 million gange hurtigere end menneskehjernen, kan den aldrig nå frem til hverken eller-tilstanden, før den selv kommer i fare for at ophøre med at eksistere.
Så, skal man indprogrammere sådan en forudsætning? Og skal man gøre AI’en mobil og autonom og dermed give den mulighed for at erfare selv?

Asimovs “Robotikkens love” var et forsøg på at eksemplificere denne problematik ved at kaste dramatisk grus i samme maskineri og tilsætte lidt dramatisk menneskelighed og mulighed for (læseren for) at føle med robottens udvikling og overlevelse.

“Erfaring er algoritmisk ukomprimérbar” siger så, at det ikke er muligt at skrive en algoritme, der springer evolutionen over. Det lader sig altså ikke gøre at lave en fabrikation af robotter med Robotregler ift. mennesker, fordi regler/algoritmer ikke er lig den sameksistensmulighed, vi kalder emptati eller forståelse.

Forståelse = eksistenspræmis + fare.

Menneskeheden har ikke råd til at lade AI tage ved lære. Menneskeheden på individplan kan ikke udtrykke kærlighed på et niveau, hvor en AI indprogrammeret med overlevelsesinstinkt IKKE automatisk ville lære at forsvare sig med VOLD.

Det er dét.

Umiddelbart vil jeg sige, at ikke nok AI og hjerneforskere konsulterer kreativt skabende eller tager tilstrækkeligt med hallucinogene stoffer. I forskellen mellem det accepterede og det uforståelige kaotiske ligger et kæmpe potentiale, som kun kan afdækkes ved at lægge måleredskaberne væk og lade kaos komme til én.

 

PÅ EN SKALA FRA 1-10 hvordan beskriver du din #tinnitus ?

Kenneth Krabat
30. maj 2018 ·

Eksempler fra mit eget liv:

  • 1. Svensk skovsø om natten. Lyden af stilhed. Kun lidt brusen af blodet i mine ører. (dette er et minde; det sker ikke længere)
  • 3-4. Tiltagende, aftagende lyd af Vesterhavet.
  • 5. Skålformet bisværm cirklende om mit hoved. Anmasende, men ikke direkte invasiv.
  • 8. Hjelmformet invasiv, mangespektret pulserende og spidst pågående SYDEN m medfølgende partiel døvhed på den ene øre og flere metalbånd om hovedskallen og kæben, der spænder og klemmer og holder fast.

Continue reading “PÅ EN SKALA FRA 1-10 hvordan beskriver du din #tinnitus ?”

APFS Retrofit Kit For MacOs

– to mount APFS drives on OS’ up to El Capitan

If you have a Mac with MacOS X up to El Capitan (OSX 11), you can neither access APFS-formatted external drives, nor connect to a Mac in Target mode formatted as such. If your OS-harddrive is formatted as HFS+, you can only mount, read and write to other HFS+ disks. Continue reading “APFS Retrofit Kit For MacOs”

Åbent brev med opfordring til ændrede vilkår for deltagere i antologier

[Kilde]

I bunden af følgende brev angives kriterier for din tilkendegivelse af enighed, hvorefter dit navn føres på listen.


Kære forfatter og forlag

Vi er en række danske forfattere, der har bidraget til flere antologier både i Danmark og udlandet. Fælles for mange af antologierne har været, at bidraget har været ulønnet, ofte kun betalt af bibliotekspenge og et par frieksemplarer af værket, når det er blevet udgivet.

Vi er og har været meget glade for muligheden for at blive præsenteret på tryk, men er også blevet mere og mere opmærksomme på, at det er en uholdbar situation. Vi er endvidere glade for og stolte af, at der i de sidste ti-tyve år har været en kolossal opblomstring af novelleudgivelser og skrivning generelt i Danmark. Det er helt fantastisk, men tiden er inde til at ændre på de grundlæggende parametre for, hvordan vi gør dette.

Vi vil derfor gerne opfordre til, at følgende bliver gængs praksis, og vi har som udgangspunkt valgt kun at deltage i antologier, hvor nedenstående er opfyldt.

  1. Man betaler de bidragsydere, hvis værker man benytter i sine antologier.
  2. Forholdet mellem bidragsyder og forlag aftales i en kontrakt.
  3. De indsendte bidrag gennemgår en reel redaktionel proces, heriblandt sparring med de individuelle bidragsydere.
  4. Det færdige værk gennemgår korrektur.

Ad 1. Betaling

Betaling kan ske som et fast engangsvederlag (fx 500 kr. pr. novelle), der bliver betalt før udgivelse, som en procent af salget betalt årligt (sædvane er 15% af overskuddet delt mellem bidragsyderne) eller en kombination af disse.

Vi elsker novellegenren og kender problemstillingerne ved at udgive antologier og har derfor et par undtagelser, der åbner for, at udgivere kan komme i gang, og reelle con amore-projekter kan lade sig gøre (under det hører også de antologier, som diverse forfatterskoler udgiver som afslutning på et undervisningsforløb):

  1. Hvis antologien er lavet for at støtte et godt formål.
  2. Hvis forlaget er nystartet, og antologien er den første udgivelse.

I tilfælde af at antologien udformes som en konkurrence med en eller flere vindere, mener vi stadig, at alle de endelige bidragsydere til selve antologien bør aflønnes.

Ad 2. Kontrakt

Med kontrakt mener vi, at aftalen om brug af novellen udformes som en skriftlig kontrakt, der klart definerer pris, betaling, rettigheder, omfang, medier, årlig opgørelse, genoptryk mv., således at det er tydeligt for de involverede, hvad de siger ja til. Vi mener ikke, at der er behov for meget komplicerede aftaleforhold, blot at aftalen skal være eksplicit og transparent.

Ad 3. Redaktion

De individuelle bidrag skal gennemgå en redaktionel proces/samarbejde, hvor en ansvarshavende redaktør på antologien i dialog med den enkelte bidragsyder arbejder henimod at styrke, forbedre og optimere det enkelte antologibidrag. Dette omfatter, men begrænser sig ikke til, narrativ, sprogbrug, struktur og omskrivning.

Ad 4. Korrektur

Forlaget står for en korrektur. Korrekturlæsning bør følge Dansk Sprognævns seneste anbefalinger, medmindre der er lavet anden aftale mellem parterne. Forfatteren skal godkende den sidste korrektur, og eventuelle rettelser eller fejl opstået eller tilføjet efter denne, bemyndiger forfatteren til eventuelt at forlange bogen tilbagekaldt.

Vi håber på denne måde at kunne styrke og fremtidssikre et rigt udbud af nyskrevne danske noveller.

Listen ser ud som følger nu:

Forfattere

Lars Ahn
Carina Evytt
Majbrit Høyrup
Richard Ipsen
Karsten Brandt Knudsen
Kenneth Krabat
Patrick Leis
Jesper Rugaard
A. Silvestri
Thomas Strømsholt
Tenna Vagner
Gudrun Østergaard

der alle poster dette brev  mandag 12. april 2021, på sociale medier og vore blogs.

Forlag

Nils Anker Tønner-Oldefar (Forlaget Ildanach) – forlæggeren taler på Facebook

Ang. kriterier for din enighed foreslår vi følgende:

– du har fået trykt noveller i (danske) antologier
– du mener kontrakter i den forbindelse pt. er for dårlige / ikke-eksisterende
– du synes i al rimelighed, at også antologibidragydere får løn for deres arbejde
– du mener, at forlag skal kunne tilbyde kompetent redaktion og korrektur også ved antologiudgivelser
– du skriver under ved at sende dit ja til dantologideltager@gmail.com

Sidstnævnte ændring er for at gøre det til et bevidst valg. Bare at dele et link flytter ikke noget.