Fortiden forsvindes

– nutiden bliver mere håndtérbar og fremtiden mere åben!

Med henblik på at overflytte en tumblr-profil hér til 1000 stemmer har jeg brugt et par dage sammen med Wayback Machine på at genopdage forsvundne links.

Mens megen kunst findes mere eller mindre bevaret, var det betegnende hvor mange offentlige dokumenter, der er pist væk. Rapporter, afgørelser, dokumentation for dit og dat I TIDEN Continue reading “Fortiden forsvindes”

Keith Kenniff

(and Miranda July)

Keith Kenniff writes music for movies (among these Miranda July’s “me and You and Everyone we know“)
He is also a major mix-master making sample laws obviously redundant in all their stiffling idiocracy. Listen to this mix and tell me if it wasn’t worth it. Then go and seek out each individual composer and live their bodies of work.

Continue reading “Keith Kenniff”

Et digt om dagen (en blogspot, 2015), smagsprøver på digtere

Et projekt af Kristine Sejr fra 2015, som skulle præsentere en ny digter hver dag året ud, men i november lagde livet sig imellem.

“Alle har godt af at læse et digt om dagen. Jeg har så mange digtsamlinger, og nu, på denne måde får jeg dem også læst.” — Kristine Sejr.

Blog-arkiv 2015 (297)

(digtet er linket til teksten, med mindre der ingen titel er)

digter titel
(oversat af Peter Nielsen) Kvindeportræt – 1800-tallet
Adda Djørup
Alice Brasch Støv et gammelt venskab af
Amalie Smith
Ambrosius Stub Menuet 
Anders Abildgaard 26.5.
Anders Søgaard et slogan
Anette H Flensburg
Angela Brink
Anja Lykke Lindberg Christophersen Martin II

Continue reading “Et digt om dagen (en blogspot, 2015), smagsprøver på digtere”

Dødens Oprindelse

og dermed livets

‎”Every creature alive on the earth today represents an unbroken line of life that stretches back to the first primitive organism to appear on this planet; and that is about three billion years. That really is immortality. For if that line of life had ever broken, how could we be here?”

https://elijahwald.com/origin.html

Continue reading “Dødens Oprindelse”

min liste på det kongelige bibliotek

nu går jeg næsten ikke udenfor en dør!

 

Er det dét, der har været livet?

Jeg husker følelsen af at have skrevet. Det var det største i verden, en eufori, en glæde, en følelse af at se ind i en anden verden, at noget var blevet færdigt og at det var mig, der havde foranlediget det, kanaliseret det, nedskrevet det, redigeret det, læst og været tilfreds!

Og forundret.

#roic [2012 updt.]

How a common cold can take you wonderful places

this is pretty much the last chance to tell the world not to use images on the net as springboards for links. Do not reverse-optimize image-connections. This is a message specifically recorded on this blog for the passing-by-future traveller with guts and a conscience, and a desire to affect big changes (even though they will never let you, but this will help): Now is your chance.

Continue reading “#roic [2012 updt.]”

How to extract images from Google Chrome’s cache

How to extract images from Google Chrome’s cache, since Chrome for what ever reason turned off that option following v.63 of the browser

(Pray tell, if you find an app to do this better and easier)

  1. Find a version of Chrome prior to v.63
  2. Open the old Chrome browser, and let it complain about not being able to use [yada yada] a newer profile (doesn’t matter – you don’t need to worry)
  3. Install the Chrome plugin “Download All Images” – it places a small icon next to the link field. You can pretty much leave the settings of the plugin as they are. Maybe rename the ZIP file name under “save in” for clarity.

(the chrome plugin Download All Images https://chrome.google.com/webstore/detail/download-all-images/nnffbdeachhbpfapjklmpnmjcgamcdmm?hl=en ) Continue reading “How to extract images from Google Chrome’s cache”

Samfundet som udbytter af kunstNerne

(de der fucking følere, der tager altid så nært!)

Ja, det er så mig, der siger dét som en kommentar på et indlæg på A. Silvestris blog.

Indlægget dér på hans side er et indlæg i kunstdebatten, som ingen institutioner har råd til at lytte til, endsige honorere, og som alle både kunstnere og kunstbrugere bør læse.

Silvestri holder det sobert. Han behøver at forstå, hvorfor han, 15 års energi til trods, med

16 selvstændige udgivelser, 60+ antologier, fire priser, et hav af nomineringer, oversættelser til flere verdenssprog, foredrag, indtalinger, oplæsninger, sms-noveller og Politiken-hæder forbliver ukendt, og dermed ulæst.

Han anklager ikke nogen – men dét gør jeg. Og hvorfor sige det kort, hvis man kan sige det længere: Continue reading “Samfundet som udbytter af kunstNerne”

Når aliens overtager virksomheden

Taler du tal?

Jeg lever ikke i de fleste menneskers verden – dér, hvor økonomien er uundgåelig. Hvor regnen falder både inde og ude.

I min verden kan helet forandres af enhver, som summen af alles tiltag påvirker. Mennesker forbedrer og forværrer verden.

Jeg ser på den verden, jeg ikke lever i. Og ikke ønsker at leve i.

I min verden begynder mennesker virksomheder af glæde og begejstring, og efter en tid flytter virksomheden over i den anden verden, den Virkelige Verden af mange kaldet. “Alle medarbejdere fyret, virksomheden flyttes til Indonesien”.

Nej, ikke til Indonesien. Til “Den Virkelige Verden”!

I flytningen overdrages virksomheden til entiteter, der ikke længere kerer sig om mennesker. Ikke føler noget for mennesker. Ikke taler menneske længere. Tal-entiteter.

Aliens. Continue reading “Når aliens overtager virksomheden”

Yahya Hassan

digteren, der taler om mennesket, der taler om digteren

at Yahya Hassan er død er ik det samm som at min mor eller min mormor eller min morfar eller min Reikimester eller min barndomskammerat er død

jeg troed bar, at mens jeg selv ble ældre sku Yahya Hassan oss bli ældre, i sit liv i medierne i sin poesi og bli ved mæ at vær et pålideligt, et synligt fyrtårn et sted dérud på den andn sid af mediebarrieren – kendt af all som de færrest er kendt af nogn, kendt af ingn som ingn er kendt af nogn, ikke rigtigt – men han sku ha vært der, han sku vær fortsat med at lav’ nye minder.

Yahya Hassen

ka fandme ik engang udtal hans navn! Så hér er hans navn:

Degrowth 2020

på dansk 2011 i oversættelse: “modvækst”…

“Degrowth” burde vel egentlig oversættes med “afvækst” eller “nedvækst”, som på svensk. Måske ligefrem “økotrimning”.

Modvækst” forekommer ret upræcist og uhensigtsmæssigt. Det kan nemt læses som “imod vækst”, som jo er ulogisk natur- og livsstridigt, mens begrebet på engelsk snarere beskriver at “trimme” væksten, altså have et fokus på væksten og sørge for, at den ikke kun handler om profit, men også har øje for variation, respekt for økonomiens grundlag, for arbejdsindsatsen, for råvarerne, for jorden, for Jorden, naturen, arterne.


I Information i dag har 1100 forskere fra hele verden skrevet under på 5 principper for en bedre verden efter corona. “Se så at kontrolle det bestandige fokus på endeløs vækst, som kun er til gavn for de øverste i toppen af pyramiden, og i stedet rette opmærksomheden helhjertet mod bæredygtighed og retfærdig fordeling af goderne i verden.” (parafraseret) Continue reading “Degrowth 2020”

“Hvorfor slår du ikke din datter ihjel? Hun skriver digte!”

Det er næsten ikke til at bære. Samtidig med, at det taler om hvilken kraft digtningen har, dét at digte, i et udtalt repressivt samfund.

Interviewet er fra 19. maj, fra et medium, der dækker Pakistan/Afghanistan-området og pashto-talende befolkninger.

Den oprindelige tekst er skrevet på pashto – og er hér automatoversat til dansk og efter bedste forståelse rettet til.

“Den unge Pashtun-poetinde Noor Ehsas, der er populær på sociale medier, siger at hendes slægtninge fortalte hendes far, at han skulle dræbe sin datter (hende).

Hvorfor skriver hun poesi?  Continue reading ““Hvorfor slår du ikke din datter ihjel? Hun skriver digte!””

Kompensationsordning for kunstnere forlænget

Fristen forlænget for kompensationsordning via Kulturministeriet

Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 er det muligt for professionelle kunstnere at søge kompensation for tabt indtægt på kunstnerisk virke. Ordningen er midlertidig og dækker professionelle kunstnere med kombinationsindkomster. Ordningen vil dække perioden fra den 9. marts til og med den 8. juli 2020 (forlænget en måned). Hvis du tjener ml. 100.000 kr. og 800.000 kr. årligt, så kan du søge støtte. Dvs. svarende til mindst 8.333 kr. og maksimalt 66.667 kr. månedligt i gennemsnit i ét ud af de seneste tre år med udgangspunkt i årsopgørelser fra 2017, 2018 og 2019.

Ansøgningsfristen er forlænget til den 8. juni 2020 kl. 23.59. Læs mere her: https://slks.dk/tilskud/stamside/tilskud/midlertidig-kunststoetteordning-for-kunstnere-med-kombinationsindkomster/

[fra dansk forfatterforenings nyhedsbrev dd.]

Leve et liv, der er vort åndedræt værd?

Mens EPUB-koderne lærer at svømme.

I dag så jeg en digter ydmygt anmode læseren om at kallibrere sin ebogslæser til at imødegå en digtsamlings linjelængdefordringer. Det gjorde mig lidt skør af lykke!


Jeg er 57, der er sket meget i de sidste 14 år, som har vakt mig til en forståelse af min fejlbarlighed som menneske, jeg vil gerne forandre mig, gerne se det uhensigtsmæssige ankomme frem for skråsikkert gå fremad som om jeg har alle svarene og blot dét at eksistere er min ret til at være og mene og gøre anderledes.

I min digtning… min opfattelse af digtning er, at åndedrættet skal være replicérbart, det skal derfor være synligt i teksten som et partitur, læseren skal direkte kunne opfatte tekstens åndedræt, opsætningen, tegnsætningen, valget af ord skal inspirere læseren til at lade digtet komme ud af sin egen mund, mens de læser teksten, som jeg skrev teksten og hjalp den til at trække vejret; det skal sige “liv”.

i 2009/10 begyndte ebøgerne at kommer på banen; PDF’en var kendt, men var endnu ikke selvjusterende, og EPUB-formatet, som da var i version 2.0 og på vej mod en industrigodkendelse af v. 3.0, var tydeligvis ikke i stand til at replicere et digts åndedræt Continue reading “Leve et liv, der er vort åndedræt værd?”

Kan du sige “antropomorfisere”?

Hvis du kan, er du blandt et voksende antal.

Det betyder “at menneskeliggøre”.

Har du nogen sinde set naturprogrammer, hvor dyrene eller planterne eller naturfænomenerne tillægges menneskelige egenskaber, følelser, intentioner, forståelse, tilbliven osv.? Det er meget almindeligt at høre speakeren sige: “Og når den så har spist, vender aben tilbage til sin hyggelige hule”.

Et dyr er ikke et menneske, og selvom vi kan observere, at visse dyr f.eks. synes at underholde sig selv og drille artsfæller på en måde, der minder om menneskelig adfærd, betyder det ikke, at dyr kan have samme ansvar for deres overordnede eksistens som vi for vores. Allerhøjst kan vi udlede nogle ting omkring forløsning af energi gennem “leg”, som vi og visse dyr måske har til fælles.

Slappe narrativer, hvor observationer af naturen antropomorfiseres uden grund i videnskaben, har den uheldige virkning at tilskuere – snarere end at komme tæt på menneskers afhængighedsforhold til Naturen – skubbes “den anden vej”, tilbage til at bekræfte en meget gammel fordom om mennesker som mere værd end klodens andre arter og naturen som helhed. Continue reading “Kan du sige “antropomorfisere”?”

Bombens Bagside, science fiction, antaget solo

Hvad er der OGSÅ i den ueksploderede mappe?

Midt i redigeringen af Bombens Bagside, én blandt en lang række science fiction noveller, som foreløbig Poetisk Bureaus Forlag har lagt billet ind på, blev den modtaget til udgivelse via DAST.nu, et svensk magasin for populærkultur, som har udgivet siden 1969, nu ikke længere på papir – med anerkendelsen “Vi brukar inte publicera texter på andra språk än svenska, men jag tror vi gör ett undantag här som dansk läsövning.” – hvilket naturligvis glæder mig helt vildt. 

Samtidig er det svært at være så produktiv, som jeg gerne vil. Jeg er i gang med den tredje. Og indtil videre har færdigredigeringen af de uudgivne – med tænke- og skrivetid og de forstyrrelser i hverdagen, som uværgelig forhindrer skrift, hvis man ikke tager væk – hvilket under Corona ikke har været muligt – endt med at fordre mindst 1 uge pr. stk. Hvilket alene til de uudgivne vil fordre mindst 3 måneder endnu.

Øj, jeg er altså ikke 30 længere. Og min tålmodighed river og flår i mig – for at komme steder hen, jeg ikke før har været. Frem for alle disse gentagelser af alt jeg HAR været og gjort!! Der MÅ være en ny verden derude et sted, uberørt af ord!


mine udgivne science fiction-fortællinger

Why are INFP personalities called ‘Healers’?

What does it mean to heal?

I cannot tell if its a standard healing practice, but Im a “fixer”: Often I see a hole or void in the fabric of something – a function, an opinion, a narrative, an understanding, a symmetry, a taste ao. – and I cannot help but try to make it whole. I am not necessarily interested in RE-pairing it, that is “REturning it to an original condition”, but more a feeling of taking it forward to what is possible during the circumstance. I understand that some things will only function optimally, or at all, if given a 1:1 part replacement – but many voids can be filled in a way, where the artefact will be given a new life. A fix. Continue reading “Why are INFP personalities called ‘Healers’?”

Covid-19: en Catch-All-test for mutationer vigtigere end en vaccine

Spørg Sundhedsstyrelsen selv.

covid-19s udbredelse er en pandemi, ikke en influenzaempidemi

pandemi betyder, at virusen SARS-CoC-2 spreder sig hurtigere til andre kontinenter end at mennesker kan nå at opbygge naturlig immunitet

pandemi betyder, at inficerede presser landenes sundhedssystemer

pandemi siger ikke noget om, hvor farlig sygdommen Covid-19 er for den enkelte

statistisk nedskalering af Covid-19s dødbringelse er ikke en vurdering af virusen SARS-CoV-2 i sig selv, men et billede på menneskeligt sundhedsberedskab og immunitetsevne over for Covid-19 Continue reading “Covid-19: en Catch-All-test for mutationer vigtigere end en vaccine”