Udtryk for at være fuld

Jeg/han/hun/den/det er totalt og max og helt og aldeles FÆRDIG, en goner, fuldstændig og komplet hamrende, jamrende lamme og pisse vold STIV! [Gå nu HJEM!]

Nærværende liste er lavet med inspiration i en engelsk-dansk-oversætters forespørgsel om et dansk udtryk for en bestemt måde at være fuld på.

At være fuld (mere eller mindre…)

A
alkoholiseret
, at være [udtryk]
— evt. evigt, hammer, totalt, ubetinget, oa.
alkoholt
, at være
— a. begavet, a. begravet, a. dannet oa.
anstrengt lodret, at være [udtryk]
appelsinfri, ikke være [udtryk]
— helt, just oa.

B
bagstiv,
at være [udtryk]
— evt. hammer, mega, vold osv.
bedugget
, at være
— godt, hammer, vold, osv.
bedøvet, at være
— hammer, lamme, osv.
bebruset, at være
— mega, totalt, vold, osv.
beruset, at være
— vold, mega, totalt, osv.
besoffen, at være [ældre udtryk]
— lettere, temmelig, stærkt, voldsomt, osv.
Continue reading “Udtryk for at være fuld”

Gør testamente, FØR du dør…

Når du dør, hvad skal der ske med din krop, dine værdier og dine digitale fodspor?

Nedenfor vil du finde overordnede informationer om, hvordan du gør testamente om din krop, om dine digitale effekter og om dine fysiske værdier.

Det bemærkes, at jeg betragter behandlingen af døde og stillingtagen til den sidste vilje som en hyper-nødvendig samfundsmekanisme OG dermed en uundgåelig forretning med mange nicher.

Du bør derfor ikke lade dig støde af min noget funktionelle tilgang, men alene forholde dig til hvilke instanser, der skal udtrykke din vilje, når du ikke længere har magt til at lave den om…

Formålet med et testamente er at gøre håndteringen af dine efterladenskaber så nem for de efterlevende som mulig.

vh, kenneth krabat,
21. marts 2018

Testamente om din krop

Continue reading “Gør testamente, FØR du dør…”

One Voice Less

A very very loong list of scifi and fantasy in development (2018).

(Almost) Every Sci-Fi/Fantasy and Comic Book Adaptation in the Works

For some, probably the dream of imaginings – for others, maybe part of the problem, but here is a 2018 list of  planned scifi and fantasy series and films dreamed of. And WHAT a list!

Sure, there’s a market and investors and actors and an industry needing the work – and many series and movies are becoming less sexist and open to identification on a human level, which is a relief – but it’s hard not to see this collective drive as one long Creative Scream for another world. A manageable world. With comprehensible endings and right beginnings. With coherent reality. With identifiable villains. With heroes of human strengths and weaknesses. Just something other than this mess of an Earth, which many are seeing at present.

Continue reading “One Voice Less”

mors og Annettes berberiand til efteropvarmning

Stege and og flæskesteg samtidig? Industrikøkken m 2 ovne – eller lav anden dagen før og genopvarm den 15 min, mens stegen hviler.

– varmluftovn 165˚C

– klip vingespidserne, gumpen og halsen af og gem dem

– flå fedtflommen ved gumpen ud og gem dem til afsmeltning

– skål med blandet salt og peber, og gnid kræet indeni og udenpå

– fyld med kvadratiske belle boskop-æblestykker og hele svesker, luk dyret m nål

– start med at stege dyret med brystet nedad på rist med bradepande, midt i ovnen

Continue reading “mors og Annettes berberiand til efteropvarmning”

My Science Fiction in print

Will I keep this updated?
Naturally I will keep this list updated. No one else does it for me!
And it’s a pleasure, once something is in print. 🙂
(updated May 2020)

Afståelsens Veje (Avenues of Riddance) – An inheritance forces the protagonist to choose between her always-on-always-now network and a future also containing the past.

as Avenues of Riddance in the anthology, Around the world in more than 80 SF stories, (epub, EN, 2017 Tyskland)

as Afståelsens Veje as ?? in the anthology Rund um die Welt in mehr als 80 SF-Geschichten, (paper, DE, 2016)

Bombens Bagside (The Hindside of the Bomb) – Disarming the recent bomb in a line of bombs directed at the Nationalistic majority despite disagreeing with their hold on the country – and what was also in the unexploded briefcase.

Taken for publication (2020) in a Swedish (now) online magazine for popular culture, DAST.nu

Den snublende klovn, den følgende nar (The stumbling clown, the following fool) – When simple survival is not enough.

in the magazine Himmelskibet #55, (2018, Fantastik.dk)

Dræbersneglen fra Venus (the Killer Snail from Venus) Continue reading “My Science Fiction in print”

Efter Fødslen – LIUO 12 [danske science fiction-noveller] [2017]

Den tid på året igen. Så sikkert som juleaften og amen i kirken og

Så er det dén tid igen, SFCs antologi proppet med danske, nyskrevne science fiction-fortællinger med troper fra nær og fjern, mest fjern…

Jeg bidrager med Vælgervægt, en fortælling om en AI, der så at sige snyder på vægten… pinligt, pinligt, arg!

Totalt set ser mine science fiction-udgivelser sådan hér ud nov. 2017.

KØB bogen – du vil være underholdt og du støtter miljøet i Danmark, som ved guderne ikke har den store støtte fra andre end læserne!

Efter Fødslen – Lige Under Overfladen 12, (SFC, 2017) har bidrag af: Continue reading “Efter Fødslen – LIUO 12 [danske science fiction-noveller] [2017]”

Flere fribyer i Danmark?

Forfulgte skribenter verden over tilbydes via Fribyordningen et frirum fra forfølgelse i 2 år.

Dansk PEN, der sammen med alle andre nationers PEN, kæmper for skribenter ret til at ytre sig, har udskrevet en mini-konkurrence om at komme med argumenter for flere fribyer i Danmark for forfulgte skribenter. Prisen er et par biografbilletter 😀 – men argumenterne for (og imod) er relevante. Nedenfor står den oprindelige invitation, samt en forklaring på, hvad fribyordningen for forfulgte skribenter går ud på.

Jeg har 4 grunde FOR og 3 betingede grunde IMOD. Continue reading “Flere fribyer i Danmark?”

Lydbogen kan nu være et originalt værk

Det kunne det så også før, kan man sige, men nu har DBC og bibliotekerne udvidet definitionen på en lydbog, så den kan være et indtalt lydværk uden bogforlæg.

Det betyder noget så fantastisk som: Continue reading “Lydbogen kan nu være et originalt værk”

At brænde broerne: Link tax, Linkskat, Linkbetaling, Linkafgift

Alle verdens nationer forstår billedet af den brændende bro.

I EU lægges op til at stemme om indførelse af en link-afgift til rettighedshaverne. Dette vil få uoprettelige konsekvenser for den personlige frihed, for kreativ tænkning, personlig, erhvervsmæssig og national fremdrift, og ikke mindst for den nuværende (om end kaotiske) oplæring af alle internetmenneskers evner til at begå sig blandt andre digitalt og følgelig også i den fysiske virkelighed.

ACT.openmedia.com opfordrer til, at man fortæller sine nationale repræsentanter i EU, at man ikke er interesseret. Ikke mindst fordi EU-kommissionen komplet har ignoreret al modstand fra berørte og interesserede borgere og fra professionelle af enhver slags. For ikke at tale om, at Link Tax går imod the European Charter of Fundamental rights, som beskytter alle EU-borgeres rettigheder. Continue reading “At brænde broerne: Link tax, Linkskat, Linkbetaling, Linkafgift”

241 digterdebutanter 1|2000-5|2017

Hvor udkommer debutanterne?

Et gammelt forlag kan forekomme stærkt overrepræsenteret, men det bemærkes at et par stykker af de nyere er godt med. Data kommer fra manuel optælling af debutanter, som det så ud maj 2017.

Vær OBS på, at et par af forlagene med mange lyrikdebutanter er selvudgiver- eller medudgiverforlag. Tjek altid tidligere udgivelser og google forlaget for positiv og negativ kritik fra læsere og dets forfattere. At lægge forlagsnavn til en udgivelse ikke er det samme som professionelt at have redigeret og kritiseret samme udgivelse.  Continue reading “241 digterdebutanter 1|2000-5|2017”

Hvornår sender jeg ind til tidsskrifter og magasiner?

For hvornår er det parat?

Send IKKE noget afsted, hvis

  • du ikke har læst det højt for dig selv mindst 5 gange og nøje læst det 50 gange indenad
  • du skrev det for mindre end en uge siden
  • det ikke gør dig temmelig stolt og selvtilfreds
  • du ikke respekterer magasinet, du sender det til
  • digtet begyndte som en skriveøvelse og aldrig rigtig har udviklet sig ud over dét stadie
  • du har fået dit bidrag tilbage fra flere magasiner uden et venligt eller oplysende ord.
  • du har fået det læst af én eller flere, du respekterer, som ikke har anbefalet at du offentliggør det
  • du mangler at ændre Microsoft Words auto-kapitalisering af første ord i alle nye linjer og afsnit & auto-udskiftningen af lille i med stort I
  • du mangler at tage bevidst stilling til hvilke sprogfejl, der er innovative og understøtter tekstens stemme og hvilke der ret og simpelt er fejl
  • du mangler at tage bevidst stilling til tegnsætningen
  • du tænker, at tidsskriftets redaktører “lige” kan fortælle dig, hvordan digtet burde være

Send din tekst afsted, Continue reading “Hvornår sender jeg ind til tidsskrifter og magasiner?”

Lyrikudgivende bogforlag

Søger du et bogforlag at sende en digtsamling til?

[opdateret juni 2018]

Jeg skrev til alle forlag på en oprindelig liste over lyrikudgivere. Alle blev spurgt, om de vil repræsenteres som udgiver af lyrik i dag – dvs. modtage henvendelser fra skrivende. Ét stort forlag frabad sig nævnelse, og nogle stykker oplyste, at de ikke udgav lyrik (længere) og blev derfor fjernet fra listen. Eneforlæggere, der kun udgiver egne værker, er ikke medtaget.

Udgiver dit forlag (også andres) lyrik og vil du på listen, så send mig en mail på krabat@menneske.dk.


Man gør bedst i at læse betingelserne for tilsendelse af manuskripter. Nogle ønsker ikke uopfordrede manuskripter, ét enkelt forlag tager betaling, hvis tilsendte manuskripter skal have kommentarer ved afslag, mens andre snarere fungerer som medudgiver eller decideret forfattertjeneste mod betaling for alle led i bogprocessen, og andre igen returnerer trykkeomkostninger til forfatteren, når omsætningen matcher udgifterne.

Man er nødt til selv at afgøre, hvem man ér: Forlaget skal betale; man deles om udgifterne, eller man selv betaler hele beløbet. Det er mest et spørgsmål om temperament hos forfatterne og økonomiske ressourcer hos forlagene. VIL man udgives af andre, lærer man at vente på svar. VIL man trykkes nu, betaler man.

* modtager kun manus på papir

Antipyrine antipyrinepress@gmail.com
Arkiv for detaljer rikke@arkivfordetaljer.dk
Asger Schnacks forlag asgerschnack@gmail.com
Attika attika@attika.dk
Baggaardsbaroner baggaardsbaroner@gmail.com
Basilisk ADMIN@BASILISK.DK
Brændpunkt forlaget.braendpunkt@gmail.com
Byensforlag thomas@byensforlag.dk
Copenhagen Storytellers i@copenhagenstorytellers.dk
Det københavnske Forlag Cris og Guldmann forlag@crisguldmann.dk
Det poetiske bureaus forlag info@detpoetiskebureau.dk
Dreamlitt info@dreamlitt.com
EC Edition forlag@ec-edition.dk
Ekbátana forlaget@ekbatana.dk
Eksperimental Forlag eforlag@mail.dk
Elixum (for børn) hello@elixum.dk
forlaget * (asterisk)  
Forlaget Arena mail@forlagetarena.dk
Forlaget Escho anders@escho.net
forlaget Forår  
Forlaget Helle info@forlaget-helle.dk
Forlaget Spring (kun lidt skønlitteratur) info@forlagetspring.dk
Forlaget Virkelig  
Forlaget Wunderbuch post@forlaget-wunderbuch.dk
Fuglekøjen info@fuglekoejen.dk
Gladiator info@forlagetgladiator.dk
Gyldendal *  
Herman & Frudit hermanogfrudit@gmail.com
Hovedland mail@hovedland.dk
Højers forlag info@hojersforlag.dk
Jorinde og Joringel jorinde@joringel.dk
kahrius forlaget@kahrius.dk
Kronstork kronstork@kronstork.dk
Laboratoriet for æstetik og økologi miriam.wistreich@gmail.com
Lindhardt & Ringhof manus@lindhardtogringhof.dk
Lydforlaget digterstemmer.dk lyd@digterstemmer.dk
Løvens forlag info@loevensforlag.dk
mellemgaard mellemgaard.forlaget@mellemgaard.dk
mellemgaard.forlaget@gmail.com
Melodika pladeselskabetmelodika@gmail.com
Ovbidat Forlag (Forlaget Organiseret Vold Begået Imod Den Almindelige Tale) ovbidat@gmail.com
Ovo press ovopress@gmail.com
Peoples Press info@artpeople.dk
Politisk Revy politiskrevy@webspeed.dk
Ravnerock post@ravnerockforlaget.dk
Rosinante *
Samlerens Forlag *
Saxo Publish  
Silkefyret  
Skriveforlaget  
Spacepoetry  
Torgard  
Trykværket  
TurbineForlaget post@turbine.dk
Underskoven  
Valeta  
Vandkunsten info@forlagetvandkunsten.dk
Vild Maskine forlag@vildmaskine.dk
Werkstatt forlaget-werkstatt.dk/

IGEN:
* Modtager kun manus på papir. Om de andre forlag kan siges, at man gør bedst i at læse betingelserne for tilsendelse af manuskripter:

  • Nogle ønsker ikke uopfordrede manuskripter,
  • ét forlag tager betaling, hvis tilsendte manuskripter skal have kommentarer ved afslag, mens
  • andre fungerer som medudgiver eller som
  • decideret forfattertjeneste mod betaling for alle led i bogprocessen, og
  • andre igen returnerer trykkeomkostninger, når omsætningen matcher udgifterne.

Man er nødt til selv at afgøre, hvem man ér:

  • Forlaget skal betale;
  • man deles om udgifterne, eller
  • man betaler hele beløbet.

Det er mest et spørgsmål om temperament hos forfatterne og økonomiske ressourcer hos forlagene:

  • VIL man udgives af andre, lærer man at vente på svar.
  • VIL man trykkes nu, betaler man.

 

Slut på et samlet EU?

Den hollandske forfatter David VAN REYBROUCK fremlægger en statsmodel, der giver tilfældigt udvalgte borgere ansvar for anbefalinger inden for EU på tværs af parti- og-alle-mulige-andre-skel

I et åbent brev til præsidenten for Europakommissionen, Jean-Clause Juncker, foreslår den hollandske forfatter David VAN REYBROUCK en anden vej til fælles Europa end den gamle model med at lade folk stemme hvert 4-5 år. han mener, at vi kun har indtil Brexit at vågne op, fordi vi risikerer at den europæiske venstredrejning – der giver stemme til en gammel, indestængt vrede forårsaget af flertalsdiktur [også kaldet demokratur] – forårsager en splittelse af Europa.

Artiklen er skrevet lige efter valget af Donald Trump til præsident for USA, og der er derfor måske kun 10 måneder tilbage til at handle i.

https://thecorrespondent.com/5711/we-have-one-year-to-make-democracy-work-in-europe-or-else-the-trumps-take-over/570854427-59d8ed4b

global parliament

the global parliament, or Earth Forum, is an idea I have entertained for a few years. In 2012 I called it World Council, (tumblr) (1000stemmer), which in brief was an idea to centralise a fact-gathering of global worries as topics for locals, professionals and other interested to comment on.

I realise I am not the only one speculating in the direction of a community driven council to the people of Earth, but with recent and sudden changes in global stressors I was inspired to finalise a framework comparable to community service.

Continue reading “global parliament”

SOLVED… Auto-Breaking lines in ePub poetry collections! Well, sorta…

No code or CSS in epub and mobi can give you full control of auto-breaking lines and a poem’s continuity. Use this simple formatting to reclaim continuity on small screens.

No code or CSS in epub and mobi can give you full control of auto-breaking lines and a poem’s continuity and pauses.

Use this simple formatting to reclaim both – on small screens.
Continue reading “SOLVED… Auto-Breaking lines in ePub poetry collections! Well, sorta…”

mod Søgemaskinen, Bukdahls nye “Generationsmaskinen”

Kunstfonden har lige givet penge til Lars Bukdahl, så han kan skrive Søgemaskinen. Dansk litteratur som yngst 2004-2017, en opfølger til Generationsmaskinen. Dansk litteratur som yngst 1990-2004:

Jeg vil også gerne i den nye bog revisitere de to generationer (”1990-1996: den regelrette halvfemsergeneration” og ”1996-2004: den kaotiske degeneration”) og alle undtagelserne fra Generationsmaskinen, og fortælle de gode og dårlige historier om, hvad de har gået og bedrevet siden sidst (og måske endda også revidere nogle af skråsikkerhederne fra første gang rundt). Men det primære, laser-bebrillede fokus vil klart være på Det Nye og De Nye (som jo imidlertid alt andet lige finder sted dybt dialogisk determineret af Det Gamle og De Gamle, som derfor ikke kan lades uomtalt(e) selvfølgelig).

Så håber jeg LB kommer i tanke om mine digitale udgivelser og det faktum, at jeg blev søgbar i 1996 og at 50% af mine ting er tilgængelige via Google. Og flere endnu, hvis man har lidt flair.