Dune, del 1 (2021)

– Hjerteløs. Er jeg helt færdig med “storfilm”?

Jeg og hun så Dune, del 1 (Villeneuve, 2021) i Paladsbiografen i København i går.

Ved du, at Nordisk Film og Egmont planlægger at nedrive Poul Gernes’ først stærkt kritiserede, siden stærkt elskede, multikolorerede biografbygning, for at anlægge 6 underjordiske biografer og et kassesystem af boliger oven over? Godt set, at fremtiden for “ude-film” handler om neddykning… skærme i anonyme omgivelser, ikke de der romantiske biograffoyéer – og dertil ved alle jo, at billige lejeboliger i midt-København automatisk giver certificeret helgenstatus og optagelse som æresmedlem i Socialdemokraturet. Og hvem vil ikke gerne dét?!

Men selvom Dolbys stolerystende bashøjtalere fint understøttede  instruktør Denis Villeneuve’s mange ansattes visuelt troværdige sammenklistring af optagelser af Afrikas ørken med visuelt imponerende, computergenererede visioner om Ørkenplaneten “Dune”, forlod jeg habitatet 135 kr fattigere og åndeligt uopfyldt, muligvis desensitiveret af den kærlighedsløse “kinesiske” mad til 200 kr, vi forinden spiste på Christianshavns Torv, eller blot af virkelighedens politisk ignorerede grundproblemer.

Uden omsvøb:

Store CGI-sweeps med stakler, der har det svært med skæbnen som ledere, tillige ihukommende den nylige serialisering af Asimovs Foundation (Apple 2021), er lige så værdifulde for massekartasis og forståelse af storpolitik som betaling for plasticposer er for nedbringning af CO2 til niveauet før den indvarslede kollektive massedød.

Der burde være politisk loft på brug af ressourcer til film!

Bogens stort anlagte fortællebredde som indtrængende, advarende allegori var velvalgt i sin samtid (1965), om end grundbudskabet med blik på nationalismens og fascismens fremmarch i ly af “det repræsentative valg” i dag er vigtigere end nogen sinde (“pas på ledere med for megen magt”).

Men når det handler om formidlingen, har vi det grundlæggende problem med forskellen på litteratur og filmatisering: Læseren genvækker forfatterens indre billeder og kan på egne præmisser og i egen tid med plads til reflektion lade sig forføre ind i en fortælling på skriveevnens præmisser. Mens storfilmen pga. investeringen også har til opgave at fastholde folk med troværdig (gen)skabt virkelighedilluderende scenarier, helst totalt neddykket, så de får det hele med (hvilket biografen er perfekt egnet til). Storfilmen behøver ikke være en GOD film, den skal bare være “værd at se”, dvs. FLOT. I filmatiseringer vil tidkrævende karakterudvikling ofte møde klip-den-hæl-og-hug-den-tå, og besværliggøre beskuerens indlevelse i storfilmens personer – hvilket over tid afgør filmens betydning – men en visuelt imponerende trailer kan ofte narre folk i biografen eller til et abonnement på en streaming-service, og få nogle penge ind, inden folk opdager, at hjertet mangler.

Dune har været forsøgt filmatiseret flere gang, uden held. Den bedste er muligvis Jodorowskys givet mentalt totalsyrede 12-15 timer lange ikke-filmatisering fra 80’erne uden imponerende effekter. Mens nærværende 3-timers-filmatisering, der må betale DYRT for et troværdigt og visuelt langtidsholdbart ikke-jordisk scenerum, falder på hurtige karakterbeskrivelser kalkeret fra græske tragedier eller Shakespeare, der intet siger om reelle livsfordringer, hvad flertallet af mennesker angår, men skærer alt ud i pap beregnet på alverdens indre og biologiske 17-årige. Tell, don’t show.

Jeg er så ikke 17 mere og behøver kvalitet over kvantitet – hjerte over udseende. Jeg napper muligvis Dune, del 2 på dobbelt hastighed, hvis den kommer en dag. Men synes egentlig bare man skal lægge disse storskærmsforsøg på samtidig Bredde OG Dybde i graven og fokusere mere nutidigt på hjertenære fortællinger som Tales from the Loop, Dispatches from Elsewhere og andre forestillinger om menneskenes fremtidige skæbne i en genkendelig nutid, eller omvendt. Og så instruere om fascismen og nationalismen med fortællinger, der er tættere på den politiske og hverdagslige realitet.

5,7/10 You cannot buy heart

Author: krabat

digter, forlægger, oversætter, admin på kunstnerhotellet menneske.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Note: Commenter is allowed to use '@User+blank' to automatically notify your reply to other commenter. e.g, if ABC is one of commenter of this post, then write '@ABC '(exclude ') will automatically send your comment to ABC. Using '@all ' to notify all previous commenters. Be sure that the value of User should exactly match with commenter's name (case sensitive).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.