The girl from Monday, af Hal Hartley

hører til den type science fictionfilm, som engang kun fandtes som bøger

Share
The Girl from Monday

hører til den type science fictionfilm, som engang kun fandtes som bøger. Den filosofiske spekulation, uden regulært spændingselement. Ikke forstemmende, men en længsel mod mening, at finde, skabe mening, og film, der forlader biografen sammen med publikum.

Jeg kan nemt sætte mig ind i instruktørens sorg over menneskene og hvad der fremstår som vores reduktiv udvikling af vore følelser, men med dét i tankerne kan jeg ikke lade være med at tænke, at vi som art aldrig har tænkt på andre mennesker i stor skala. At drømmen om medmenneskelighed blot er en drøm. En længsel efter noget, vi havde engang, eller mente at andre havde, da vi var børn. Trygheden hos forældre. Bevarelsen af uskyld.

Både dem, som lider under disse drømme, og dem, som ikke gør, er dem der skubber menneskeverden mod afgrunden. Hal Hartley forsøger at stille sig i midten, men hvad der skulle have været en form for påpegelse af Markedspladsens absurde tiltag for at skabe kapital, hérunder nedgørelse af forbrugerne som værende uden for besiddelse af ikke-dikterede, ikke-manipulerede behov, ender alligevel med en form for håb, der viser at han er mere sørgende end søgende.

"Walden" af H.D. Thoreau bruges som eksempel på tekster, der "bare er forsvundet fra omløb", underforstået "undertrykt", uegnet til indtagelse for lovlydige forbrugere.

Men hvorfor Walden (da.=”Skovene”)? At fremvise Walden som eksempel på civilisationskritik, der skal skabe en revolutionær af en hjernevasket forbruger, som ikke har mulighed eller forståelse for at se den i kontekst, kan kun give vedkommende historien om mennesket, der søger næring i at være alene.

At blive revolutionær på dét grundlag er at finde håb i fortiden – i noget andre har gjort og ment i en anden tid; at søge håb i at være alene i nutiden er således en begavet joke fra instruktørens side – ud fra, at ingen kan trække sig ud af samfundet, fordi samfundet er overalt.

Sorgen og medfølelsen siver igennem. Han forsøger at holde den tilbage ved at lave en pointe om, at både forbrugere og revolutionære er “good for business”, altså, som sagt stille sig i midten som betragter, men han er alligevel for følsom og ukommercielt ubestikkelig. Så, hvad der under andre vinger kunne have gjort idéen om “gennemført sex som købetilladelse” til enten skarp satire eller væsentlig civilisationskritik, holdes i snor af en skarp begavelse, der kun rigtig tør tale til de overbeviste. Desværre.

The Girl from Monday er en herligt disillusioneret film. Tak for dét. Trods alt, tak for, at det ikke bare er en tjuBanghistorie, hvor nogen får helten, og andre deres bekomst. Vi behøver bedre, og dét ved han.

7.5/10

imdb

Forfatter: krabat

digter. webmaster på menneske.dk. oversætter. EPUB-kritiker.