oplæsningstræning

– en anbefaling fra Cindy Lynn Brown

Fed ikigai-tekst, de evindelige afbrydelser og forbehold.

På din Jeg Kan-liste mangler, at du kan guide andre til at læse bedre op/stå med mere nærvær og styrke på en scene, vejrtrækning. En kompetence du er virkelig god til at give videre til andre, så de vokser. 

Jeg føler mig selv usikker på “hvor god?” Du er min seneste “elev” – og du ér blevet bedre til det i “vor” tid, men er det min fortjeneste? No idea.  

Ikke din seneste. 

Jeg så det virke hen over de 2 måneder i Indien, bare 5 min. gjorde en forskel i de unge universitetsstuderendes holdning og hvordan de nåede ud til de andre. Og i rytme og melodi og nærvær.

Havde jeg ikke skænket en tanke.

Vil du vise mig/fortælle mig, hvad du så?

Du mærkede, hvor hver enkelt af dem var.

Som jeg observerer det, så ser du først på oplæseren, kropssprog, mimik, respons fra flokken når han eller hun går på scenen, derefter lytter du med lukkede øjne til oplæsningen, det er ligegyldigt om du forstår ordene eller ej, det er ikke dem du lytter til i det her tilfælde, og derefter beder du dem måske om at læse igen et par gange, før du fortæller hvad du oplever. I gentagelsen forandrer oplæsningen sig, finder en fastere form, oplæseren føler sig mere tryg, og så begynder du først at stille specifikke krav – om vejrtrækning, kropssprog, tone, hastighed alt efter, hvor oplæseren holder tilbage eller blokerer eller virker for kunstfærdig eller…forskelligt for hver ny person og derfor heller ikke de samme krav. Du presser på og insisterer på at de bliver ved efter de egentlig syntes at nu har de vist læst nok, du udfordrer dem og så er der pludselig noget der rykker sig. De står markant tydeligere på scenen, om det er så blevet mere kraftfuldt, mere sårbart og nøgent, mere i kontakt med publikum, det er igen forskelligt for hver enkelt, men de er vokset, de udfylder en større del af det potentiale de lagde ud med.

Effekten er også tydelig i publikum, der første gang vurderer og reagerer på teksten og deres forventning til oplæseren (som jo her er deres ven i forvejen og ikke en fremmed), så begynder de at zone lidt ud undervejs ved gentagelsen, men når så oplæseren begynder at rykke, er der pludselig fuld opmærksomhed fra dem igen og en wow-det-vidste-jeg-ikke-du-rummede-effekt.

Her var det jo i en gruppe, og med begrænset tid til hver person, men allerede her var forandringen synlig. Det er så op til dem at holde det ved lige.

Over længere tid, gentagne gange og i enrum, er det potentielle udviklingsrum endnu større.

Det bragte mig tilbage til den præcise oplevelse, med den tilføjelse, at du også så tilskuerne og kunne vise mig deres reaktioner. Mange, mange tak!. Det var virkelig en god genoplevelse. 

Må jeg ublu bruge den som anbefaling?

Det må du hjertens gerne.  Glad for at jeg kunne åbne det rum for dig. 

Author: krabat

digter, forlægger, oversætter, admin på kunstnerhotellet menneske.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Note: Commenter is allowed to use '@User+blank' to automatically notify your reply to other commenter. e.g, if ABC is one of commenter of this post, then write '@ABC '(exclude ') will automatically send your comment to ABC. Using '@all ' to notify all previous commenters. Be sure that the value of User should exactly match with commenter's name (case sensitive).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.