16.4.10

The Arbitrator of Universal Fairness and Balance

The Arbitrator of Universal Fairness and Balance says "Hi! You have been selected for our weekly survey of fairness in balance produced by our Universal Self. 

Press "1", IF you feel Fairly treated. 

Press "2", IF you feel Fairly in Balance. 

Press "3", IF you feel in Balance. 

Press "4", IF circumstances have somehow aquired a more murky hue. 

Press "5", IF by "Balance" you mean "Eternally Static". 

Press "6", IF nothing, and this means NOTHING, makes sense anymore. 

Press "7", IF liability for your misfortunes should immediately be transferred to our Universal Self for injection. 

Press "8", IF THIS is your Final Warning.

Press "9", IF you wish to hear this Announcement Repeated. This time Without interference!

8.4.10

tomme momenter

Facebook er en ny form for kommunikation - noget, de fleste af os
aldrig har været i stand til før, endsige haft lyst til:
Kommunikationen med et stort antal andre mennesker på samme tid - i et
rum hvor vi lærer dem at kende som hvisken, selv når de råber og
raser. Men vi lærer dem at kende. Og vi lærer, hvad vi vil give hver
enkelt - helt og aldeles baseret på vore egne interesser for dét, der
ligger imellem os.

I programmeringen af Facebook er udvekslingsformen begrænset i omfang,
og sådan kommer vi til at reagere. Alle, der forbliver på Facebook,
vil med tiden agere efter EN IDÉ OM, hvordan mennesker bedst
kommunikerer. Vi agerer en filosofi. Sådan var det ikke med telefonen,
eller TV'er, hvis man kan kalde dét kommunikation. Eller med
fjernskriveren eller telefaxen, eller for den sags skyld mail.

Men Facebook har også bragt os nærmere hinanden, og nærmere til
fremmede, vildt fremmede vi aldrig har truffet fysisk, men vi har mødt
hinanden og fundet hinanden gennem delte interesser, som venner altid
finder hinanden, og vi har delt vore sorger og glæder, som venner gør
det. Vi er ikke blot er i kontakt gennem mediet, som med en telefon -
mediets programmering er en del af kontakten, mediets filosofi om mere
nuancerede eller mere komprimerede beskeder UDGØR kontakten mellem os.
Og vi kan tænde og slukke og bestemme og begrænse og åbne og efterlade
uslettelige spor... vi kan være alt det i kontrol, vi ikke kan være i
den virkelige verden. Og det koster os stort set ikke noget.

Det menneskelige vil ikke ændre sig på grund af øget kontakt.
Langsomt, efterhånden som vi møder vore facebookvenner, laver aftaler
med dem, arbejder sammen med det, svigtes af dem, bedrages af dem, på
trods af vores venskab, på trods af vores kontakt, vil både den mindre
nuancering og kontrolfunktionerne i Facebooks programmerede filosofi
overføre sig til den virkelige verden.

Det bliver en ny balance. Med mindre plads på toppen, mindre
socialisme i alle førte politikker. Vi befinder os i begynderfasen,
hvor vi stadig er i stand til at spille med kunstige personligheder,
men inden længe vil den slags vende tilbage til agenternes verden,
hvor det hører hjemme. Og vi vil være fremme ved den samme slags
mennesker, og den samme slags kampe og udfordringer, også fra nyere
teknologi og vedvarende klodekamp, blot hurtigt i kontakt med
hinanden. Og hurtigere endnu, mod always on-line.

Det er ved hastigheden, informationer spreder sig, at selve
informationssystemets overlevelse beviser sig selv. For der er altid
et behov hos sender og modtager, og balancen mellem de to bestemmer
hastigheden. Der er ingen tomme momenter.

--

Note: Dette indlæg står som inspiration til mig selv. Det er ikke ganske lykkedes at formidle min tanke - at kortformen begrænser os. Jeg arbejder på selv at forstå.

28.3.10

Prevent theft of computer With ROUTER Alarm by wireless (or cable) cut-off

Build in an airport-connection ALARM into the router - when a computer is moved or closed (loses its IP), the alarm goes off.

Works via MAC-address recognition.

A background app running, (which stays open upon quit), and signing out with the right code dismantles the alarm for this computer.

Signing on to the router would be automatic - correct MAC-address connects the alarm

Computers unknown to the router get no alarms.

IDEAL for systems with always-on policy, eg. notebooks in a home, servers etc.

idea: Kenneth Krabat 28th of March 2010


Etiketter: , , ,

27.3.10

tekst i 2010, so far

AFTEN-TV - dialog, 26.000 tegn - blogudgivet 13.01.2010
COME TO SWEEP - science fiction, engelsk, 12.300 tegn
ART BEHØVES - science fiction, 10.000 tegn - fantastikdeltagelse, novellekonkonkurrence
PIGEN INDEN VED SIDEN AF - tabu, svag fremtidssetting - 12.500 tegn
PLAN - science fiction, 35.000 tegn - Under Overfladen 4, bidrag til novellesamling
FADE, HEATH CARROW - science fiction, 8.800 tegn - bidrag til novelleforlaget.dk

PLAN - delvis oversat til engelsk.

30 digte, i mere eller mindre færdig tilstand

Digtsamling færdiggjort - Tidens Kælven (1), med tegninger af Brian Dall Schyth

rejseblog - 30.000 karakterer

Epikur kommenteret - 1500 karakterer

Etiketter:

26.3.10

sjælen drømmer, dagens digt 2006.03.28

og sjælen huskede
mens den drømte den var i live

og helheden huskede
mens den drømte den var i live

og forestillingen om helhed huskede
mens den drømte den var i live

og mennesket med upfyldelige krav huskede
mens det drømte det var i live

og selvpineren huskede
mens han drømte han var i live

og den uforstående huskede
mens hun drømte hun var i live

og de drømmende huskede
mens de drømte de var i live

og vågnede kun sjældent op

22.3.10

det sidste digt

at være færdig som digter
betyder ikke at være færdig
som menneske måske
det faktisk er dér
det hele begynder

med en opvågnen
til en verden uden formler
og logik
til en verden der ikke behøver
skabelse med poesi
fordi poesien ér
verden

hvis dette er mit sidste digt
af nogen betydning
så lad mig tilføje at
familien strækker sig langt
ud over far mor og børn
nej
lad det være sagt

vi har kun hinanden

21.3.10

festen 
holder aldrig op

det er livet
der fejrer sig selv

som det skal
ikke særligt nysgerrige børn

det er noget særligt
forfærdeligt at opleve

16.3.10

med hvert et ord



Etiketter:

14.3.10

washington, Lima, Kbh. 14 - Taxa i Arequipa

Det begyndte med, at jeg undrede mig over mængden af taxaer i Arequipa.

Som økonomi betragtet er Peru et fattigt land. Ikke at der mangler naturlige ressourcer, men mange års inkompetent og korrupt ledelse har afhændet alt til udenlandske interesser. Af vesten, som nyder godt af disse ressourcer, betegnes Peru udviklingsmæssigt som et 3. verdensland. Og hér dumpes grundlaget for en væsentlig del af østens og vestens økonomi, fra østen i form af salg af billigt ragelse, vesten i form af affald.

Da Fujimori i 1990'erne var præsident for Peru, og inden han løb med statskassen, sneg han en lov igennem, der tillod import af brugte biler. Perus forfatning tillod ikke import af brugte produkter uden for Sydamerika, men han fik arrangeret det sådan, at de brugte biler blev importeret via Chile.

Når den vestlige verdens forbrugere køber en ny bil, kan de ofte give den gamle i bytte og få en reduktion i prisen på den nye. Fordi disse bilers bytteværdi i oprindelseslandende blev sat relativ lavt, kunne de i disse år blandt andet sælges vanvittigt billigt i Peru - i forhold til nye biler.

Alle disse biler blev så kørt fra Tacna på grænsen til Chile til alle egne i Peru, på de længste strækninger over 2500 km. I de nederste 1000 km af Peru havnede følgelig den største koncentration af brugte biler, og de lave priser gjorde det muligt at lave et taxaselskab med 10 vogne for den latterlige sum af $30.000 - en mulig investering, også i Peru.

Hvad denne import skulle gøre godt for på lang sigt, må man gætte om - men ingen tvivl om, at Fujimori tilhører verdens skruppelløse liberalister: De svages arbejde er de stærkes løn.

Med en indtjening på over det dobbelte af en gennemsnitsløn pr. dag, i form af seks til syv ugentlige 12-timersvagter á 20-30 kr. i timen, blev der hurtigt mange selskaber i de fleste større byer. Efter Fujimoris tid er der dog lavet en lov, som forbyder importen af flere brugte biler fra den vestlige verdens overskudslagre, og overalt forfalder derfor levebrødet for i titusindvis af taxachauffører. Licenserne er knyttet til bilerne og until further notice inddrages en licens, når en bil ikke længere kan køre. Derfor kan man se taxier køre rundt som lakerede rustbunker, og af og til end ikke lakerede.

På gaden i Arequipa, 1000 km syd for hovedstaden Lima og tæt på Tacna, er gaderne fyldte af taxier. Det kan umiddelbart ikke undre nogen, da der er over 20 taxiselskaber plus et utalt antal privattaxaer og firmabiler, som efter arbejdstid tjener som taxi.

Det koster 6-10 kr. at køre 4-5 km igennem snoede gader og oftest tæt trafik... af taxier. Et måltid mad i en af de populære folkerestauranter koster det samme, men i modsætning til Europa regnes transport med taxi ikke for en luksus, selvom transport med combi, en til randen proppet Ford eller Toyota van, kan fås for 1/8 af prisen.

En taxi er der altid at finde, og mængden af taxier på gaden er for denne vesterlænding med til at skabe en følelse af driftighed i landets næststørste by med 900.000 indbyggere. En lille by til sammenligning med hovedstadens Limas officielle antal på 8.5 millioner, og med en arkitektonisk følelse af provins, man ikke skal lade sig narre af.

Byen er ifølge internationale nøgletal byen med størst økonomisk vækst i Sydamerika, og har en arbejdsaktivitet, der overgår det nationale gennemsnit, koncentreret omkring handel, ikke-personlige tjenester, produktion, personlige tjenester og minebrydning. Området er samtidig gr. sin placering et centrum for international handel ml. Peru og omverden. Den gennemsnitlige indkomst i Arequipa er højere end det nationale gennemsnit.

Jeg fik aldrig et egentlig svar på mit spørgsmål. Så, jeg gætter: Kun et fåtal har i dag mulighed for at tage lån til køb af egen, ny bil. Og hvis man dertil lægger, at der ingen offentligt subsidieret trafik er, er en nødvendig beslutning om samme udskudt til dén dag, hvor antallet af de snart 25 år gamle taxier og combi'er vurderes for lille til at dække transportbehovet, i Arequipa, i Lima, alle steder. Hvilket muligvis vil åbne for import af gamle biler fra vesten igen...

Set med åbne vestlige øjne fungerer det. Men på et andet grundpræmis: Statsstøtte til mange offentlige funktioner består i at muliggøre privat initiativ med en lov. Som så kan trækkes tilbage, hvis der er for mange uhensigtsmæssige konsekvenser.

Arequipanerne og alle andre behøver at være på vej. Men folket i Peru er i praktisk og faktisk forstand selv ansvarligt for sin transport, og regeringens mellemkomst blot den tyndeste tynde afgrænsning af nyttig diversitet fra totalt kaos. Hvilket får mig til at tænke tanker om en vis vestlig moderne vanetænkning om lighed mellem teknologisk niveau (egenforskning) og civilisation. Og hvorfor er det egentlig, at danskere skal transporteres i Mercedes-taxi til 1 million kr., som sin holdbarhed til trods alligevel skiftes ud hvert 3. år? Er et veludviklet fradragssystem tegn på høj-civilisation eller et højkomplekst samfunds svar på Peruanernes opgiven over for at kunne styre offentlig transport?

Etiketter: , , , , ,