17.03.2000
det slog
mig igår, at jeg har rundet de tre måneder. En sejr, i betragtning
af omkostningerne: At jeg skal være hjemme næsten hver aften
for at skrive et digt til at slutte og afrunde dagen med, tidsnok til
også at kunne få søvn nok til at komme gennem den
følgende dag med - hvis jeg da ikke har været forudseende
og skrevet dët tidligere, så jeg kan være ude nogle
timer længere.
Men hold
da kæft, hvor jeg ikke ville have undværet det! Følelsen
af at gøre noget, som i den grad bærer mine dage mod den
næste dag, binder mine uger og nu også mine måneder
sammen - for første gang i mit liv en aktivitet, der skaber naturlig
sammenhæng - og beslutningen er min egen. Også at stoppe.
Det er ikke kontrol. Det er frihed. Den tror jeg ikke, jeg har kendt
til før.
Og så
blæse være med, at jeg kun får sovet ud i weekenderne.
Alting justerer sig - omkring friheden.
18.03.
2000
Hvad er
en digter? Det er et spørgsmål, jeg har vendt og drejet
meget. Det har væsentlighed for afklaringen af, hvad jeg som skrivende
føler jeg kan tillade mig i form af henvendelse til offentligheden.
Det vil sig: I hvilket omfang kan jeg tillade mig at søge legater,
der henvender sig til digtere, hvornår er mine tekster færdige
nok til at blive beskuede af andre i den form, der kaldes en digtsamling,
hvori består mit professionelle ansvar, hvis jeg vil betragtes
som professionel af offentligheden, og hvad skal jeg egentlig fokusere
på i form af videns-søgning, sprog- og litteraturteori,
fremførselsformer og lyd- og vejrtrækningskunnen?
Et svar
er besnærende enkelt: Jeg skal gøre det jeg har lyst til.
Og det er absolut også det mest tiltalende. Men denne branche
- forfattere, digtere, skribenter generelt - er styret af snobberi.
Selvfølelse indenfor et fag er af det gode - det hjælper
med til at man som enkeltudøver bidrager med det bedste, man
er i stand til - men hvis man tilsætter en portion angst for ikke
at leve op til andres vurderinger af ens standard, trækker man
sig væk fra fornyelsen. Den fornyelse, der kommer af, at man bevæger
sig i grænseområder, i udforsket territorie. Hele vores
branche er gennemsyret af denne angst - styret som alle er af fondsmidler
og "alle kender alle" - med deraf følgende snobberi
til følge.
Snobberi
er som bekendt en beskyttelsesmekanisme, hvor man forventer at det nye/den
nye/ de nye skal leve op til en (høj) standard, man ikke har
lyst til på forhånd at afsløre. Og denne mekanisme
gennemsyrer det danske litteraturliv på det skrivende og det anmeldende
plan. Om den samme form for snobbisme også er nået ind i
kulturministeriet tillader jeg mig at forholde mig tvivlende til; hér
er det snarere uvidenheden, der råder - man rådfører
sig med de mest synlige - dém, man selv har været med til
at gøre synlige gennem legater og fodsmidler - og beder dém
udpege værdigt egnede. Og således kommer nogle få
kunstnere til at være skoledannende, ikke for kunstnerisk udfoldelse
- for det taler man ikke meget om hér til lands - men for understøttelsen
af et system, der skaber ensretning i tilgangen til kunstnerisk udfoldelse
og monotoni i skabelsen af nye projekter.
Det er
derfor svært for en kunstner at gøre sig gældende
i dette land, hvis ikke reglerne kan efterleves. Og jeg gætter
det er lige så svært i alle andre lande, der har en kunst-
og/eller en kulturpolitik.
Dette betyder
derfor, at der er regler, det er værd at forholde sig til; ikke
nødvendigvis med intentionen at efterleve eller overholde dem,
men for ret og simpelt at kunne tage stilling til, hvor meget man som
udøvende vil være med til, hvis man samtidig vil kunne
beholde sin personlige integritet. Det er givet muligt at nedsætte
sig som systemrytter - og skabe sig en kunstnerisk karriere gennem en
årerække, alene på at kende alle regler for opførsel,
henvendelse til rette instanser, henvendelse til medier, osv osv - men
hvilket liv får man ud af det?
Derfor
mit spørgsmål til mig selv om: Hvad er en digter? Hvad
skal en digter kunne? Hvad er reglerne indenfor den sfære, der
understøtter og kender digtningen og digterne? Så jeg kan
tage stilling til, om jeg skal kalde mig digter, søge fondsmidler
osv. Skrive holder jeg næppe op med - men hvis jeg ryger i miskredit
fordi jeg ikke kender reglerne, kan jeg måske få det meget
svært med at komme ud med noget, når jeg selv synes jeg
har noget at sige.
Det er
meget svært for mig at gennemskue de uskrevne regler for en digter.
Meget svært. Det er et meget angstfyldt område at bevæge
sig ind i - de andres angst, mener jeg. Svært at få klare
svar; svært at tale med mennesket - oftes er det digteren
eller den offentlige skikkelse, man taler med i stedet. Hvilket til
tider kan forekomme mig paradoksalt, da digteren efter min mening er
en pionér i et hvilket som helst samfund - et menneske, som er
i stand til at sammenfatte hvad ingen endnu har set - og til andre tider
er helt selvfølgeligt, for hvordan skulle noget menneske kunne
rapportere fra kulturens og samfundets yderste kant, hvis vedkommende
selv hele tiden er i rampelyset? Man siger ofte om digteren, at alt
ligger i skriften. At skriften er det væsentligste en digter kan
have at sige. Men når digteren selv er indsnøret i kulturen
i form af kulturelle tilskudsordninger, hvordan skal vedkommende så
kunne rapportere frit?!
Det spekulerer
jeg også meget over.
23.03.00
det går
op og det går ned - og når det går ned, bliver der
ikke automatisk flere ting at skrive om, eller flere ting der føles
væsentligere end når det går op. Det er blot emnevalget,
der ændrer sig.
02.04.
00
klare op-dage
og ned-dage. ikke rart, når jeg ikke kan forbinde mig til Jorden
og til ånderne. Jeg vælger ordet "ånderne"
med omhu - jeg bryder mig ikke om "det underbevidste"; hell,
vi er sgu alle sammen optimalt bevidste - og hvad som helst, der kommer,
er enten en ekstrapolation udført af en aktiv hjerne, eller lyden
af verden omkring os inde i en hjerne, der holder mere eller mindre
fri fra at ordne og systematisere og samtænke og få styr
på det hele. Men kan jeg få min hjerne til at klappe i,
så jeg kan høre hvad jeg behøver at vide lige nu,
går jeg som regel glad i seng, uanset emnet. Det selvudleverende,
det patetiske, det selvmedlidende, det vrede, det snavsede, det hadske
er ikke rart at fælde ned, men det er nødvendigt at lytte
til, og noget er nødvendigt at fælde ned. Jeg gætter
på, at det bliver værre endnu, efterhånden som jeg
tør lytte nøjere efter. Men det bliver så nok kun
en overgang - det håber jeg ihvertfald. Det afhænger af,
hvor modig jeg viser mig at være.
tilbage
til toppen