“Lad os genoverveje de nye motorvejsprojekter”

– borgerforslag uden nok støtter (ikke at det har noget at sige ift. folketinget, som bruger bf som idébank og finger-i-jorden, og kan imødegå stemmeindsamlingsprocessen med sindsro, uden at behøve efterleve dem, heller ikke hvis de får støtter nok)

[ikke mit forslag]

Borgerforslaget “Lad os genoverveje de nye motorvejsprojekter” fik ikke 50.000 støttere inden for 180 dage. Forslaget kan derfor ikke længere støttes. Forslaget kan ses på borgerforslag.dk ved at vælge “Udløbet” under “Filtrer” forslag.
Med venlig hilsen
Folketingets Administration

Lad os genoverveje de nye motorvejsprojekter
ID: FT-08681

Forslag
I slutningen af juni måned i år, blev der af regeringen og flere støttepartier m.m. vedtaget en udvidelse af motorvejsnettet i Danmark. Mit borgerforslag bygger på at sætte det på hold, indtil det afdækkes hvilken skade det gør på dyr, planter og miljø samt livskvaliteten for mennesker, der bor i disse områder. I hovedtræk mener jeg ikke, at der er taget højde for disse ting, så denne udvidelse kan forhåbentlig ophøre.
Udvidelsen kan gøre stor skade på forskellige dyr og planters levevilkår og skabe yderligere luft- og støjforurening. Vi står midt i en klimakrise, og denne beslutning er på ingen måde visionær eller innovativ i dette henseende. Tværtimod er den gammeldags, forurenende og ødelæggende. At smadre og gennempløje det danske land med endnu flere motorveje, for at folk kan komme nogle minutter tidligere til deres destination er vanvittigt! Hvorfor skal naturen altid være sekundær ift. menneskers behov? Vi er dybt afhængige af den og i Danmark, hvor den vilde natur i forvejen er sparsom, efterlader det mig med stor undring. Danskerne er under corona-pandemien blevet mere optagede af naturen og bruger den oftere, mange tager på ø-ferie og vil gerne opleve den smukke natur. Hvorfor i alverden skal vi afbryde denne udvikling med flere veje?
Vi er i forvejen privilegerede med korte afstande, så er det ikke forkælet, når man tænker på hvor kæmpe store afstande vores naboer både i nord og syd må aflægge? Problemet med ikke at kunne komme hurtigt nok fra A til B mener jeg bliver fuldstændigt overskygget af problemet med reducering af flora og fauna samt gener fra støj og forurening. Der er flere bevægelser i Danmark der også mener således. Både på Røsnæs, Samsø og Egholm mener man dette og lige nu kæmper borgerne om Amager Fælled i København. Det handler dog om nye boliger, men begge situationer kan koges ned til et behov for at stoppe vanvittigt og unødvendigt byggeri.
Lad os få det stoppet og lade naturen vinde!
Bemærkninger til forslaget
Jeg har flere forskellige grunde til at stille dette borgerforslag:

1. Inden 2030 skal Danmark have reduceret sin udledning af drivhusgasser med 70%. Jeg har svært ved at se hvordan dét i sammenspil med flere motorveje skal harmonere. Spørger man forskellige trafikforskere, er vejudvidelse ikke lig med reducering af trafikken, det øger den blot. Og det er logisk; er den nemmeste måde at komme frem og tilbage på at tage bilen, så er det selvfølgelig det, folk vælger.
Jeg antager at transportministeren m.fl. regner med at elbiler skal cruise rundt på de veje i fremtiden, men dette utopiske luftkastel kan vi lige så godt sprænge nu og her. Vi vil i lang tid endnu være afhængige af fossile brændstoffer, selvom antallet af elbiler er stigende. Det giver ikke mening at satse på ting, der ikke er aktuelle endnu, så lignende påstande er enormt vidtløftige og ikke noget, der giver mening at regne med nu.

2. Der kan være andre måder at løse problemer med pendling og transport. I forbindelse med myldretrafikken om morgenen og eftermiddagen kunne en løsning være at skabe mere fleksible arbejdstider, så alle ikke skab møde op og forlade arbejdspladsen på samme tid. Derudover kunne flere af disse penge investeres i offentlig transport og eltoge, så det gøres mere attraktivt med kollektiv transport. Det er jeg klar over, at der også er sat penge af til, men det kan opprioriteres endnu mere.

3. Det er på ingen måde alle borgere, der mener, at flere motorveje er en god idé. Der findes borgerbevægelser mod Egholmlinjen, Røsnæs-Samsø-Århus linjen og Hærvejsmotovejen og der er sikkert flere, jeg ikke selv kender til. Det er bestemt ikke alle danskere, der står med hænderne over hovedet, da denne beslutning blev vedtaget. Tværtimod kan mange se de negative konsekvenser af denne beslutning og er bekymrede for den skade det vil gøre på deres lokalområde. Motorveje er ikke længere “in”, tværtimod snakker vi mere og mere om fredning, bevaring, økologi, biodiversitet m.m.

4. Flere motorveje bidrager ikke til mere glæde og mental sundhed. I et samfund som vores, hvor flere og flere lider af angst, depression og stress, kan naturen være en ventil og mere til.

5. At bygge motorvejsbroer kan gøre skade på havmiljøet, som i forvejen ikke ser alt for godt ud.

6. De steder, hvor der er blevet bygget flere motorveje har ikke oplevet en markant stigning i livskvalitet for borgerne eller andet. Selv har jeg boet mange år i Nordjylland og jeg kan konstatere, at selvom E45 går til Frederikshavn og E39 til Hirtshals, oplever man stadig affolkning og det er stadig svært at finde kvalificeret arbejdskraft i form af bl.a. læger og tandlæger. På trods af Sydmotorvejen har Lolland-Falster stadig problemer med affolkning. Vil man skønne til tilflytning til provinsen og udkantsområderne, kræver det sandsynligvis nogle andre løsninger.

7. Der kan være en frihed og ro i ikke at bo tæt op ad nem adgang til effektiv infrastruktur. Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har boet på Læsø i mange år, og stilheden og tanken om at være væk fra disse ting, giver meget livskvalitet og velvære. Man kunne jo oveveje, om en grund til at flytte væk fra de store byer, handler om at opleve noget markant andet, hvor alt ikke skal gå så hurtigt og være hypereffektivt? Områder som Thy, Samsø og mange andre steder, er vel også charmerende, netop fordi de er uberørte og lidt isolerede? Det kunne være, at man i højere grad skulle sælge drømmen og ‘det langsomme liv’, som jeg også oplever allerede er i gang.

Hvis det er uundgåeligt med udbygning, kunne man evt. udvide der, hvor der allerede er veje i stedet for at pløje endnu flere naturskønne områder op.

Med dette forslag er mit mål at give naturen en stemme. Jeg ønsker, at de biologiske udfordringer ved denne beslutning bliver taget dybt alvorligt og brugt som incitament for at stoppe den. Jeg ønsker et mere vildt Danmark, hvor vækst af det grønne og ikke af det sorte bliver prioriteret. Dette vil uden tvivl påvirke miljøet i Danmark, og jeg ønsker ikke at fremtidige generationer skal opleve den vision af Danmark, der hersker hos regeringen og andre lige nu. Der snakkes meget om det danske og danske værdier i denne tid. Hvis man vil værne om det danske, kunne man jo også værne om naturen og miljøet i landet. Mit forslag er en bøn om at lade grønt være grønt og lade naturen få det sidste ord. Den er ikke noget, der konstant bør gås på kompromis med, og både jeg og mange andre ønsker at bevare så meget så muligt af den. De fleste af os kan fint klare os uden endnu mere motorvej. Selvom flere af områderne, hvor der skal bygges ikke er fredede og derfor er helt lovligt at bygge på, er det alligevel meningsfuldt at protestere, for bare fordi man kan, betyder det ikke at man skal!
Politikerne ville i mine øjne være mere modige og visionære, hvis de ikke tillod disse ting at blive bygget. Det er ikke en kunst at bygge noget nyt, det kan enhver beslutte. Det kræver langt mere mod at bevare noget end at ændre det.
Lad os bevare vores smukke fastland, vores smukke øer, kyster, skove og engarealer. Lad os vælge anemoner frem for asfalt og bier frem for beton!

Forslag stillet af
Kontaktoplysninger
Anonym person
Aarhus
xxxxxx@xxxx.xx

Medstillere
Kontaktoplysninger
Anonym person
Læsø
xxxxxx@xxxx.xx

Anonym person
Hvidovre
xxxxxx@xxxx.xx

Anonym person
København
xxxxxx@xxxx.xx

Anonym person
Aarhus
xxxxxx@xxxx.xx

Anonym person
Aarhus
xxxxxx@xxxx.xx

Author: krabat

digter, forlægger, oversætter, admin på kunstnerhotellet menneske.dk

4 thoughts on ““Lad os genoverveje de nye motorvejsprojekter””

  1. Det ser ud til, at min RSS er gået i stå – derfor bliver bloggen ikke opdateret på litteraturblogs længere. Og jeg kan nok ikke få den igang igen.

  2. Udenfor sammenhængen men jeg har et spørgsmål vedr. din blog: Hvorfor bliver den ikke opdateret på http://litteraturblogs.blogspot.com/ mere?

    Har online kommunikation, eller forsøg derpå, udviklet sig til dysfunktionalitetens højborg, fordi der sidder selvudnævnte smagsdommere og censurerer diverse indlæg? Det er da tankevækkende, mildt sagt, at flere såkaldt litteraturinteresserede og forfattere forsøger at fjerne ytringsfriheden, eller, mindst lige så slemt, forsøger at lyve om andre for at fremstå bedre selv, som det skete for mig for nylig, hvor Daniel Boysen, under sin kronik i Information, forsøgte at fabrikere en løgn om, at jeg skulle have truet ham med vold. Hvad fanden sker der? Jeg har fået nok af den slags umodne lort. Umodent lort som intet menneske med selvrespekt, og dermed respekt for andre, ville sende ud. For så blot at få det censureret igen som nummer 2 strategi. Jeg har dog et screenshot af kommentaren, så den er ikke væk.

    Hvis folk kan finde på at lyve og censurere sig frem på den måde, hvad kan de så ellers finde på? F.eks. i udvalg hvor det skal forestille, at de kan træffe en voksen, neutral, beslutning. Kan de det, hvis de opfører sig på den måde? Næppe.

    Det skaber et giftigt miljø, hvor litteratur slet ikke kan trives. Det er antitesen til muligheden for god litteratur. Og jeg giver ikke folk flere chancer, hvis jeg oplever den slags igen.

      1. Jeg startede med at undre mig over, at din blog ikke blev opdateret, og jeg troede, at det foregik manuelt, hvilket måske også var lidt naivt. Jeg er ikke inde i de sager. Beklager.

        Alt det andet handler om løgne og censur anvendt af den nævnte forfatter og andre overfor mig, men hvis nogen forsøger at censurere mig, eller endnu værre lyve om mig, fremover, så skriver jeg om det med navns nævnelse hver gang.

        Jeg tænker, at der må være en almen interesse i et bare nogenlunde voksent kommunikationsniveau på nettet blandt forfattere og andre, men det kræver selvfølgelig, at man er voksen og, uha, tager ansvar for sine handlinger.

        Jeg har klaget over adfærden, og ja, jeg er vred.

Leave a Reply to Rune Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Note: Commenter is allowed to use '@User+blank' to automatically notify your reply to other commenter. e.g, if ABC is one of commenter of this post, then write '@ABC '(exclude ') will automatically send your comment to ABC. Using '@all ' to notify all previous commenters. Be sure that the value of User should exactly match with commenter's name (case sensitive).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.