19. august 2005
 

Jeg læser egne tekster i 4 timer til Poesiens Dag 28.8. Fri adgang

   
  18. august 2005
 

Færøerne Findes - måske med litteraturfestival i 2007?

   
  9. august 2005
 

Jeg læser tekster af Morti Vizki til "døde poeters eftermiddag" i Dansk forfatterforening 14.8. Fri adgang.

   
  8. august 2005
 

Vil du tillade din regering at tvinge teleselskaberne til at gemme kopier af alle dine bevægelser på nettet?

Nej, vel?! Skriv under hér.

   
  21. juli 2005
 

Nyt i sagaen...

Men nu må jeg altså løfte røsten:
I hele den her missere om den fortabte smalle litteratur, HVORFOR skriver ingen om kærlighed til litteraturen (eller blot skriften) som udgangspunkt, eller om konsekvenserne af mindre diversitet, hvis markedskræfterne vinder? Er kærlighed og kvalitet en selvfølge? Ér det sådan, at alle tror at initiativ og vilje til skabelse af dét, som ikke umiddelbart giver overskud, ikke kan skades af kommérs? "Det gode vil altid være der, og vi skal nok finde det, og bare lad resten af samfundet fægte for sig selv!" Eller "den, der ikke ved, hvad ÆGTE kvalitet er, har ikke fortjent det!" Er det sådan noget? HVORFOR udtaler ingen sig om KVALITET?!

   
  05. juli 2005
 

Nu har yderligere 3 forfattere sagt farvel til Lindhardt & Ringhof - heriblandt Thomas Boberg og Peter Nielsen. Nyt i Sagaen om Den Smalle, Ulæselige, Usælgelige Litteratur.

De fleste forfattere begyndte som smalle; i vort lille sprogområde ender de fleste som smalle...

Bare sådan rent apropos...

  29. juni 2005
 

Mere nyt i Sagaen om Den Smalle Litteratur.

Hvad skal det koste et forlag, at forlagsdirektøren betragter visse dele af litteraturen som "ulæselig"?

Hvad skal det koste dansk film, at forlagsdirektøren nu indtager posten som øverste chef for filminstituttet?

Hvad skal det koste samfundet, hvis al skaben og produktion betragtes fra et merkantilt synspunkt?

"There is no such thing as a free beer".

  24. juni 2005
 

Nyt i Historien om afgangen fra forlaget. Ikke en klassisk STOR fortælling af den slags, Morten Hesseldahl ynder, men der skal jo også være plads til det mere eksperimenterende.

Og I morgen? I morgen er den smalle litteratur stadig smal.

  23. juni 2005
 

Jeg er i går gået fra forlaget Lindhardt og Ringhof, der udgav min seneste bog, (elskede elskede) - i følgeskab med 4 andre forfattere. Anledningen er forlagsdirektør, Morten Hesseldahls desavourering af en af forlagets yngre forfattere i dagspressen.

Jeg er allerede træt af hele miseren. At forsøge at kommunikere med M. Hesseldahl er som at slå i en dyne. Det samme gælder pressen.

Historien handler ikke kun om et forlag og nogle forfattere, som ikke forstår hinanden, men i allerhøjeste grad om et forlag, eller snarere en forlagsdirektør, som ikke har respekt for indholdet i bøgerne og dermed indholdsproducenterne, men kun for salgstal. Forfattere vurderet efter salgstal, ikke efter kvalitet. Eller sagt så det kan forstås: For Morten Hesseldahl er salgstal lig kvalitet.

Og I morgen? I morgen er den smalle litteratur stadig smal.

  13. april 2005
 

OPERA!

Poetisk spam-meister, Morten Hjerl-Hansen, havde et par billetter til A.P's Opera-opsætning af Proces Kafka, som email-udlovedes efter først til mølle.

Højdeskræk f/ opera-uøvede

Poul Ruders havde skrevet et umelodiøst værk, som kunne have vakt opmærksomhed i 70'erne, og Paul Bentley stod for en hæderlig historie, om end librettoen var totalt blottet for sproglig poesi, om Kafkas martrende splittelse mellem den frembudte tryghed: kvinderne og ægteskabet - og den evige usikkerhed: skriften og litteraturen.

Noget firkantet fremstillet: Kvinderne med følelserne og gud [læs=ureflekteret sensitivitet] på den ene side, og Kafka med intellektet og kun sig selv/ikke sig selv [læs=prisen for at reflektere over sensitiviteten] på den anden. Og så Processen som ikke blot den tids begyndende ikonografering af det underbevidste, men også libretistens postulat om selvfastholdt martrelse hos Kafka: "Jeg smerter, jeg savner, jeg lider, jeg ved ikke ind eller ud, så jeg føler og dét er godt, for så kan jeg måske skrive, og dét er bedst." Troværdigt? Måske. Væsentligt? Måske for folk, hvem skabelsesprocessen interesserer, men alle andre? Jeg tvivler.

Tanke i metroen hjem: Jeg er lidt ligesom kafka - jeg tror mest på mig selv; og dét gør jeg ikke så meget.

 
  10. april 2005
 

De her bævere havde jeg helt glemt.

Hent loopet her til off-line-brug.

 
  9. april 2005
 

STJERNEFILM !!

the Life Aquatic with Steve Zissou

havde kvajene i Cinemax ikke klippet plakaten,
havde jeg sgu da hugget den!

Bill Murray bliver bare bedre og bedre! [yndlingsfilm: Groundhog day/en ny dag truer] Den livstrætte tvangsoptimist, der kompletteres af et ofte uitalesat ønske om en [næsten umuligt] bedre verden, er udgangspunktet for mange af hans roller. Han rammer mig hver gang. Min helt nr. 2. [den første er Robert Pirsig]
 
  8. april 2005
 

Verisign - (trådløs) RFID-teknologi: en lille chip med personoplysninger, der placeres under huden. Kun til det gode, mener producenten samt de institutioner, som med sådan personadgang kan spare mange penge på administration. Kun til det onde, mener mange andre, der ydermere frygter, at en sådan chip skal blive tvungen som personlig iD. Døm selv. Men tag stilling - Verichippen findes, og ér på vej til Danmark i én eller anden form.

 
  1. april 2005
 

Nej, pjat - det er kun gas!! Det er ikke i dag.
___

Udtryk dine ønsker og VIND EN STØR

- friskere nyheder
- tiere updates
- oftere et eller andet
- nyere noget andet andet
- snarest mulig noget helt urimeligt
- det hele for det halve, i GÅR!
- flere pix af forfatteren
_ flere underskrifter
- Større excentricitet
- Endnu Større seriøsitet
- Langt højere følelsesmæssig IQ
- Flere, Større Tænder
- Længere pik, dybere kusse
- Fugle der synger i kor, også heroppe mod Nord
- Den Russiske Revolution genudsendt, al indebrændthed genanvendt
- Pater Noster-elevatorer i alle folkeskoler!
- Fri fission til folket!

Send dit svar til
krabat @ menneske.dk


 
  22. marts 2005
 

Nu ved jeg det!

I am cheddar cheese! 

 
  20. marts 2005
 

Cirklen begynder at ligne et eller andet igen. Ihvertfald dømt påske her på forsiden.

Nye indtalinger [arkiv/LY]: bytte næse, bytte solskin er en udvidet drøm om FP Jac og virkemidlerne...; JaiR12. er (måske) en balanceakt mellem det private og det specifikke; døm selv.

 
  15. marts 2005
 

Det kan være svært at passere 10-kronerskassen med digtsamlinger udenfor antikvariatet på Blågårds Plads; pludselig igen er jeg på vej hjemad med 4 digtsamlinger, jeg aldrig har hørt om.

Der kan være mange kriterier for at slæbe ukendte mennesker med hjem... men hér var det forlæggerens kommentar på flappen - til Digteren og til bogens forfatter...

"Digteres EVNE til autisme...!"

I 5 sekunder stod alt udenfor stille - Blågårds Plads og fuglekvidderen forsvandt, og jeg susede ned i en ukendt redaktørs varme lomme, hvor han nussede mig, mens han gik rundt i sin dagligdag og mente at digtere har til opgave at lave ustyrlige ormehuller ned igennem virkeligheden og hverdagen... Et menneske, der ikke brægede om litterære kvaliteter, men om glæden ved malstrømmens kaos som det primære. Lige ind på min hylde. Ret ned som lommevarmer i min egen virkelighed, hvor jeg er fyldt 42 og forventes at vide alt om alt i min profession.
    Som én så venligt har udtrykt det: "At digteren er naiv som 20 eller 25-årig kan være charmerende; men som 40-årig er der ingen forskel på naiv og dum!"

"Digterens evne til autisme"... Igen og igen og igen: Det handler ikke om, hvad de litterært bevidste mener, og end ikke hvad min egen litterære erfaring rummer... Det handler om, hvad jeg evner at drømme frem. Og KUN dét.

Men jeg er mine valg...?

Godt VERDEN findes.


  14. marts 2005
 

STENEN 2 : "nysgerrighed og reaktion var alt vi var ude efter." Siger reklamefirmaet bag kampagnen. "... Tænk - kan vi skabe opmærksomhed om en sten , kan vi med stor sandsynlighed gøre det samme med et hvilket som helst rigtigt produkt."

Ja, go'dag mand økseskaft. Det var en reklame for firmaet - det var for at få firmaet på plakaten, så at sige: VI FINDES!!! Uden værdi for andre end dem og konkurrenterne! Og dét skal folk trækkes med!!

Forslag til afværgelse af uønskede synsindtryk:
Når man på gade og vej oplever noget unødvendigt tvinge sig adgang til ens opmærksomhed, holder man i 2 sekunder fast i billedet for sit indre blik, og sætter så et massivt rødt kryds hen over, mens man hørbart eller inden i hovedet siger "Nej Tak!".

Det virker.


  10. marts 2005
 

STENEN er en københavnsk, angiveligt fra offentlig hold bestilt, "undersøgelse" på gader og stræder af forbrugernes evner til at ihukomme en reklames indhold, men i kampagnens løbetid af reklamebureauet forklaret til pressen...

Det MÅ være en bestilling givet af *markeds-ukyndige* til kyniske opportunister, som for at få bestillingen bevidst har ignoreret at forlods information gør rapporteringen videnskabeligt værdiløs (eller bundet til forlods intro: en reklame om reklamens magt - ikke en undersøgelse af dens effekt). ELLER, som snarere end den udforskning, de betales for at lave, benytter lejligheden til at demonstrere deres banalt humoristiske præsentationsform som den bedst eller måske enest' tænkelige, ud fra industriens sædvandlige maxime om, at forbrugerne finder sig i alt, som de uvilkårligt smiler ad, fordi smil udløser dopamin, og dopamin føles som en belønning.

Hvad skal vi dog tro - ignorante reklamefolk, eller begavede reklamefolk? Opportunistiske reklamefolk, reklamefolk der gramser alle forbrugere på laveste fællesnævner, eller hyggelige professionelle, der forsøger at peppe en dødssyg markesanalyse lidt op?

For mig er der ingen forskel. STENEN er et stunt. En begivenhed om begivenheden, indholdstom på det åbenlyse niveau og umålelig på det videnskabelige niveau. En abominabel kampagne. Én lang latter på vej til banken, der klart angiver, hvor langt industrien er villig til at gå for enhver 25-øre.

Når medierne til sin tid kalder til bevidst genkaldelse af sidste gang, du så STENEN et sted, vil du sikkert huske på nærværende omtale og måske da forstå, at du aldrig har set stenen for første gang.


  8. marts 2005
 

Min gode ven og jeg var ude at gå og kom forbi Vestre Kirkegård (i Kbh.). Han anbefalede mig at se området med tyskergravene, fordi han syntes det mindede om massegravene i Washington(?) for de faldne amerikanske soldater i Vietnam.

Række på række af massegrave med tyske soldater, kvinder og børn på Vestre Kirkegård i Kbh.

Det viste sig at være ret misvisende reklame for dette fascinerende, omsorgstomme område:
   I slutningen af 2. verdenskrig ankom til Danmark store mængder civile flygtninge fra tyskland, og soldater fra østfronten. Vi var ikke til sinds at tilgive nogen tyskere de 5 år, vi var besat, og internerede flygtningene, lod dem sulte, danske læger undlod at behandle dem, og de døde i hobetal, af sult, sygdomme, kulde og underernæring. I en opmarchering af urnegrave i den fjerneste ende af Vestre Kirkegård bisatte vi alene i København henved 10.000 døde.
   Skulle de efterladte have et sted at rejse til og sørge ved - var det derfor, vi rejste række på række af gravsten, snarere end at samle de døde i én stor fællesgrav?
   Jeg tror nej. Jeg tror, vi behøvede at se døde tyskere, og mange af dem. Ikke andet.
   Det er et mørkt og hadefuldt kapitel i vores historie.

Lige ved siden af tyskernes gravplads ligger den muslimske gravplads, som blev vandaliseret i januar 2005.
   Hver tid sin angst. Hver angst sit udtryk.

 
  6. marts 2005
 

ANBEFALING:
TA' 10 TING - en performance om livets foranderlighed
. Den Anden Opera, Kronprinsensgade 7, 1114 kbh. K tlf. 3332 3830 - frem til 19.3 2005.
Ungsomsrabat 45 Kr./alm. 110 kr.

75 vidunderlige minutter i et univers, der ikke med hjernen hænger sammen, og i samme moment understøtter den velkendte virkelighed vi alle bidrager til, når vi tillader alle ueksaktheder og antydninger over tid at finde sammen og komplettere hinanden. Som teater og al anden kunst altid burde være: Velkendt, og alligevel nyt på den måde, at kun rationalet kan stede det til hvile.

 
  4. marts 2005
 

Leadership by design - creating an architecture of trust. Af Richard N. Swett og Colleen M. Thornton

Forrige år havde jeg fornøjelsen at samarbejde med Colleen M. Thornton om et ghostwriter-værk for den tidligere amerikanske ambassadør i Danmark - om arkitektur som udtryk for/resultat af lederskab og -evner.
    Mit arbejde bestod i at oversætte den danske visionære arkitekt Alfred Raavads hovedværk, Borgmesterbogen (læs den og fundér over, hvad manglende visionær lydhørhed i hans samtid gjorde ved København.)

Og ja, siden hér er under konstruktion og skal nok blive færdig til tiden.

 
  2. marts 2005
 


the far side of the moon i Vester Vovvov. WOW!

SÅ fik jeg mig taget sammen til at give værkstedet en overhaling. I dag svarer det stort set kun til at sætte et andet skilt på døren, og de fleste menuer er midlertidigt frakoblet (behøver du en bestemt side, så brug søgefeltet) - men jeg vil også finde energi til få ryddet op på lavere niveauer. Hvis jeg derudover har energi, vil der blive tilføjet digte, lydfiler og fotos. & Selvom jeg har rigeligt at gøre med at skrive og forberede snailmail-invitation af digtere til digterstemmer.dk, bl.a. ved at lave en laaaang liste over udgivne, nulevende digtere, håber jeg også, at jeg kan finde tid til at scanne mine 3 første digtsamlinger.

Digterstemmer.dk behøver en content management database. Hvis du vil indskrive dig i dansk kulturhistorie ved at at lave en database til at håndtere 600 danske udgivne digteres stemmer, f.eks. som afgangsopgave fra en teknisk skole eller DTU, evt. baseret på open source, takker vi ja ja ja. Kan du også få den til at arbejde sammen med multicasting, er det lige før vi pisser i bukserne.

kontakt: krabat [a] menneske.dk

Nyt i 2002 2003 2004 2005 2006
vær obs på, at links kan være stået af.

venlig hilsen,
kenneth krabat
værkstedet Cirkel
1998-2005