Smal litteratur som adelsmærke?

HVAD ER EN SMAL BOG, FACEBOOK* ?
Det første er, at bøger har en umiddelbar livslængde, hvor de kan/skal tjene sig ind – den største utålmodighed og den korteste salgshorisont findes hos den nye direktør på landets største forlag:

Smalle bøger er bøger, der ikke sælger (Gyldendal/Morten Hesseldahl)

Det bør understreges, at enhver vilje til kamp med sit materiale kan være en kunst, og at salg i høj grad handler om dygtigt at kende sin køber og føje sin købers luner:

Smalle bøger er bøger, der ikke er tilpasset markedet (Jesper Brygger)

Kunst er dog ikke alene dygtighed, men også tilførelse af ånd. Og som vi ved fra kunstens verden kan ånd tage tid at værdsætte – så hellere tålmodighed med ånden derude end (åndløs) gentagelse:

Smalle bøger er bøger, der indtil videre ikke har bevist deres værd, og derfor ikke kan siges at have solgt færdig (undertegnede)

Men deres litterære kvaliteter ufortalt kan nogle bøger alene på emne eller indholdsfokus være indhyllet i læser- og anmelderfordomme og af dén grund ikke tilgængelige:

Smalle bøger er bøger i udskældte genrer (Lea Sidsel Thume)

Og har man en standardreol med faste hylder, eller ønsker ikke at blive udfordret på det bærbare eller på sin siddekomfort:

Smalle bøger er bøger i fysisk aparte formater (John Alex Hvidlykke)

Og eBøger, der kun kan tilgås af mennesker med særlig teknisk erfaring eller særligt dedikerede ebogslæsemaskiner, kan være udbredelsen af indholdet en lodret hindring:

Smalle bøger er bøger i obskure ebogsformater (undertegnede)

Det ér dog også muligt at favne begrebet, f.eks. hvis man er mere optaget af at sætte bog og læser stævne end bare at sælge flest mulig bøger til hvemsomhelst:

– Smalle bøger er bøger med afklaret lille publikum (John Alex Hvidlykke)

– Smalle bøger er bøger, der ikke bare rammer smalt, men også sigter smalt (Ulf Johannesson)

Og så er der bogens indhold. Selve formålet med købet af enhver bog, hvor alle Bogens håndelangere efter egen agenda vurderer og klassificerer lighed med andre titler, åndrighed, varighed, aldersklasse, teoretisk viden, sanselighed, modstand, dannelsesbredde, håndværket, forandringsformåen, nødvendighed, spejling osv.

– Smalle bøger er bøger, der er krævende og givende (Shekufe Tadayoni Heiberg)

Smalle bøger er bøger, der ikke kan forstås/afkodes uden særlige forudsætninger (undertegnede)

Smalle bøger er bøger med diffust /svært identificérbart digter- /fortællerjeg (Rune Kjær Rasmussen)

Smalle bøger er bøger, der er svært indoptagelige og bryder med samtidens forventningshorisont og følgelig sælger i få ex. (Lars-Emil Woetmann Nielsen)

Og hér til slut ordet SMAL i sig selv:

Smalle bøger rammer smalt i modsætning til bredt (undertegnede)

Smalle bøger er ikke mainstream (Lea Sidsel Thume)

Og så den sidste: Hvem vil ikke gerne være uden for ansvar, lidt, men ér det virkelig frygtsomme mennesker, vi ønsker skal spejle os alle?

Smalle bøger er som at være uden for regering (undertegnede)

__
* Jeg ved oprigtigt ikke, hvad jeg skal mene om Facebook – fremmer dette råbeforum i overvejende grad selvtænken eller ensretning?

#smallebøger #smallitteratur #digte #digtsamlinger

__
Og så en lille afsluttende begejstringens udmeldelse:

Smalle bøger er sådan nogle, hvor flertallet tænker “WTF?” eller “det her har jeg simpelthen ikke tålmodighed til”, eller også er det sådan nogle, hvor flertallet ganske enkelt ikke opdager bogens eksistens, fordi den ikke står i Bog og Idé.
Smalle bøger er bøger, som IKKE er “hyggelige feel good-bøger”.
Smalle bøger er IKKE svenske og danske krimier, ikke medmindre de da foregår i en fjern galakse og er totalt weird.
Smalle bøger er for de intellektuelle (hvem de så end er).
Smalle bøger er sådan nogle, som man er lidt cool, hvis man læser, og som man godt kan have dårlig samvittighed over ikke at læse flere af, hvis man f.eks. er magister.
Smalle bøger er i nogle tilfælde komplet uforståelige (for nogle, og det kunne være mig).
Smalle bøger er de lødige bøger.
Smalle bøger er dem, man som oversætter skal oversætte, hvis man gerne vil have snablen i statens kunstfond.
Smalle bøger er kunst, hvor mainstreambøger er underholdning.
Smalle bøger er nogle gange oversete perler, som også mennesker, der ellers IKKE læser smalle bøger, ville elske.
For nogen er næsten alle bøger smalle. For andre findes der kun få bøger, der virkelig er smalle. (Rikke Mai Pohl)

Author: krabat

digter, forlægger, oversætter, admin på kunstnerhotellet menneske.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Note: Commenter is allowed to use '@User+blank' to automatically notify your reply to other commenter. e.g, if ABC is one of commenter of this post, then write '@ABC '(exclude ') will automatically send your comment to ABC. Using '@all ' to notify all previous commenters. Be sure that the value of User should exactly match with commenter's name (case sensitive).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.