Digitalt benspænd: PalePoets på Twitter

Digte på 140 tegn i værk. Okay, sjov idé.
Men kan vi ikke snart få noget design på digital tekst, der holder hjerte!?

 

Forlaget Tab&Nar har lanceret en Twitterkanal for hele digtværker – dvs. værker bestående af digte på max 140 tegn. Det er officielle, redigerede samlinger, der først offentliggøres, når forlag og forfatter er tilfredse med resultatet.

Første Twittersamling er i gang på Twitterkanalen PalePoets. Det er ‘Mine fodspor hen over himlen’ af C. B.  Korsgaard. De første fire PoetryTweets fra PalePoets følger hér, alle fra 31. januar 2011 – se resten på PalePoets på twitter (#PalePoets).

INVOKATION Ser du fuglene? Det gør jeg henover himlen. Jeg lytter til væggene og hører ikke noget? Kradskrads. Skribleskrable.

Dit navn. Din sjæl. NAVNET PÅ DIN SJÆL.

Jeg var de glidende nætters skygge henover de særeste vinduesruder.

Jeg var et udtværet aftryk af tabte tider i genskæret fra himlen lige ved siden af dig.

Der er jo det sjove ved idéen, at linierne opstår med den seneste øverst (gengivet som sådan, ovenfor), så man – når man læser på kanalen – læser nedefra og op. Men idéen er jo, at PoesiTweets’ne blander sig med ens andre abonnerede tweets – forhåbentlig som et mere lødigt afbrud i strømmen af reklamer, teknologinyheder, kommentarer uden ophavsreferencer osv. – så det er kun, hvis man går ind på PalePoets-kanalen, at man ser digtene i (distributions-)rækkefølge.

Jeg ér dog ret valen på hele idéen med at lave et omfangsforlag. Selvom det bestemt er en nyskabelse i det danske mediebillede. Hvor man på papir (endnu) regner i sidestørrelse, hvis man skal lave benspænd eller blot som foretrukne trykformat, er de digitale mediers tilføjelse til branchen typisk noget med begrænsninger i antallet af tegn, som tillige er linievist fortløbende uden mulighed for design og opsætning. Altså, et fokus på rent indhold. Poesi uden papirets angivelse af åndedræt.

Hvorfor ikke bare lave et digitalt benspændsforlag med alle tænkelige måder at udfordre formen og få det overstået…!

Hold kæft, jeg lyder som en sur gammel mand! Jeg er bare ved at være træt af den digitale verdens fokus på indhold alene, væk fra indpakningen – altså, at man lader teknologiens begrænsninger bestemme tekstens udseende. Det er for mange års læsning af html-definerede tekstsider uden fast højrekant, og i sine velmagtsdage stivnet, CSS-fastholdt tekst i spalter “næsten som en avis”, der får mig til at ønske, at nogen bare ville generobre fokus på tekstdesign.

Der var en (kort) tid, hvor PDF var gud – fordi man vitterligt kunne fastholde design i en PDF. Men i kampens hede og medfølgende trangen til at kunne sidde med tekst i lænestolen uden en laptop som lårvarmer, er selv PDF blevet givet muligheden for at have omløbende tekst – og så er vi tilbage ved html og browserens mord på tekstdesign.

Jeg er af den holdning, at Morten E Nørskov, den ene af kræfterne bag Forlaget Tab&Nar, i hjertet er klassisk æstét. Det står helt for egen regning, men med dén i baghovedet undrer det mig så ikke, at der fokuseres på form. Så, var et Twitterforlag en produktudviklingsting, så okay; der ér fandme ikke mange ting at tjene penge på i dén branche. Men PoesiTweetsne foræres væk. Så, hvad er formålet med at lave en så massiv satsning på en bestemt type bespænd? Er det bare bjerget, der skal bestiges, fordi det er der? Eller er det et altruistisk formål – som oven for sagt at få afleveret poesi til folks strømme af faktuelle informationer? Eller ret og simpelt at afsøge et nyt forum for digtere at udkomme i – ved at “tvinge dem” ind i en bestemt form?

Forlagets projektbeskrivelser kan læses hér: http://tabognar.dk/downloads/palepoets%20tabognar%20projektbeskrivelse.pdf

Jeg er som sagt ikke uforstående over for at lave nye initiativer, men mit første indtryk, eller min konservatisme, beholder jeg: At jeg behøver, at det ikke er teknologiens begrænsninger, der skal pakke teksten ind, men et menneskehjerte og en menneskehånd og et menneskeøje og en menneskefarvesans og så videre, så teksten ikke kan ligestilles med en googleoversættelse i samme skrifttype og samme margenafstand. Det er muligt, at nogen stiller sig tilfreds med computer-OS’ets medfødte skrifttyper og hvad en browser eller en ebogslæser tilfældigvis kan, men for mig er det netop dét: Tilfældigt – som tekst anbringes og præsenteres, når det er teknologien, der bestemmer. Og tilfældighedspricippet er mig en kende for mentalt. For langt fra hjertet. For lidt.

Forlaget Tab&Nar

Forlagets valg af ikon for PalePoets, Tarotkortenes "Narren", er mennesket som åbent møder verden og derfor kan gå ind i alt og alle, utynget af fordomme og frygt. Det gælder åbenbart ikke for undertegnede skribent.

Kenneth Krabat, tekst revideret 4.2.2011

Author: krabat

digter. webmaster på menneske.dk. oversætter. EPUB-kritiker.

6 thoughts on “Digitalt benspænd: PalePoets på Twitter”

  1. #PalePoets – er selv for romantisk anlagt til at tage digte i det format helt alvorligt. Men frisk gået: gode injektioner og intentioner!

  2. @morten e nørskov

    Under alle omstændigheder skønt at få Tab&Nars pale poems lige ned i striben af mine techbeskeder, miljønyheder og Randers FC fantweets.
    Følelsen af at her undslipper små som store fuldstændig de bekymringer, forlagene måtte have i forhold til fx Apple og den elektroniske publicering… er fed.
    http://www.comon.dk/nyheder/forlag-stiller-krav-til-apple-1.389461.html
    Underligt som den store kreative frihed, en særligt udviklet benspændsapp kunne have, samtidig ser ud til at indebære et kontroltab omkring distributionen?

    http://twitter.com/henningcella

  3. @morten e nørskov

    Måske Benspænd som procesgruppe ville være mere interessant? Og så søge processtøtte til ét månedligt projekt?

    Men ét af problemerne er, at kun arbejdslegater er beregnet på “løn” – stort set alle andre kulturmidler, man kan søge til sig selv og egne projekter, er rettet mod projektets udgifter.

    SKAL man kunne få penge ud af det til sig selv, tvinges man til at blive projektmager med sig selv som ansat kunstner og en masse mentalfuskeri, der kun sigter på at legattildelerne kan holde ryggen fri, fordi en sådan model er vel(aner)kendt i det politiske liv og erhverslivet.

    Men det ér ikke, i mine øjne, pr. definition godt for kunstnere at skulle lyve sin rolle anderledes – om end nogle mener, at selv kunstnere skal blive i det real-lag i verden, hvor alle andre er. Eller sagt på en anden måde: Når kunstneren virkelig skal øve indflydelse, skal han/hun fremstå stærkere end legatudvalget – med styr på alle rammer omkransende projekt og proces.

    Ikke for at forklejne følelsen af at give hjerte og engagement uden eller med meget lille vederlag, slet ikke. Men at skulle spille en rolle for at få penge kan virkelig være nedbrydende. Ikke at jeg ikke forstår, hvorfor nationen ikke bare giver til “sine” kunstnere; alle fordommene om, at kunstnere går rundt og ikke laver noget, ér svære at nedbryde for alle. Men at legatlivet ligefrem tvinger kunstnere, der vil op på et vist indflydelses- og udbredelsesniveau, til at blive forretningsmænd… det er den sværeste pille for mig at sluge, i den her branche.

    Hvad synes du – udelukker det digterne? Er digtere generelt for følsomme mennesker til at kunne favne en sådan professionalisering af deres skabelsesliv? Eller er det lige som med alt andet: A time to work, a time to cry, a time to love, a time to sigh? En tid til at skrive, en tid til at læse op, en tid sammen med familien, en tid til at glo ind i væggen? Et sammenhængende, almindeligt liv for digteren også? Eller er dét forbeholdt nogle få?

    Hvor er du i dét?

    k

  4. hey
    jeg læser op to steder i århus på søndag, gæt hvor meget jeg får for det. skal man så sige nej? selvfølgelig burde det koste noget, det hele koster for fanden, det synker bare ikke ind derude. jeg vil tænke videre på betalingsmodellerne, benspænd og alt

    ses
    dr. e

  5. @morten e nørskov

    Kære Morten, det er super nemt at lave Forlaget Benspænd:

    Januar: Modtages kun manuskripter skrevet på sølvpapir
    Februar: Modtages kun manuskripter trykt med “det lille postkontor”
    Marts: … i A7-format
    April: … snittet i franskbrød
    Maj: … en sms-roman på minimum 2 års daglige sms’er, der skal holde interessen fangen
    Juni: … digtsamlinger i skoæsker signeret af skodesigneren
    Julie: …

    fordi indholdet altid er dét, det bliver bedømt på. HVIS skriften er det vigtigste. Benspænd ER sjove… at lave. Men de skal eddermugme være i orden på indholdsplanet for at være sjove for modtageren.

    F. P. Jac fortalte mig engang om sine formeksperimenter – forskellige størrelser papir, A5, A6 og den anden vej A3, A2, notesblok osv. Om han gik så langt som til at skrive på kaffefiltre og blødt rullepapir ved jeg ikke, men der kan være mange andre måder at udfordre sig selv på end at begrænse den mentale og følelsesmæssige plads og lave skrivehastighedsbegrænsninger, bare se på den franske Oulipo-gruppe, men disse bespænd behøver ikke komme til læseren in natura – hvis de virker som forstærkende, fortættende elementer, vil dette (med visse undtagelser) fint fremtræde i andre elementer, andre størrelser, andet tryk.

    Det er dét, jeg mener med Korsgaards tekst. Hvis den KUN fungerer på Twitter, er det ikke så godt. Nu er han ikke så langt, men jeg har heller ikke været efter ham eller teksten. Kun dét at lave et decideret Twitterforlag med formålet at binde tekst til en bestemt længde eller et bestemt medie.

    Og ærlig talt: Jeg ville være MEGET mere imponeret, hvis I havde fundet på en betalingsmodel for Twitter, samtidig 😀

    For det er betalingsmodeller, der mangler. Over hele linien. Og nogen, der vil betale for tekst, der ikke er krimier. Eller ikke udgivet af Gyldendal…

    God vind, Morten.
    kenneth

  6. jeg er et papirmenneske og har leget for lidt med “de nye medier” til at have udviklet særlig mange stærke meninger om deres kvaliteter og mangel på samme. ideen med twitter var primært formleg/synlighed, dernæst det økonomiske aspekt – vi udsendte en digtsamling i bogform to uger før af samme digter, og mens han ventede på at den skulle komme, arbejdede han så videre med digtsamling to, men nu i twitterform, fordi to digtsamlinger er for dyrt, for bekosteligt, og til dels latterligt, for selv om det er latterlige mennesker vi har brug for, dem der tør være netop det, er det snart sagt kun en debut der kan vride lidt omtale af sig, og selv det er sjældent, hvorfor vores kirkerotteforlag altså, ikke kun, af nød tænkte noget andet.

    jeg ved ikke, hvor vellykket det format er til noget som helst, selvom jeg selv alt for ofte har uendeligt lidt at sige, men Christian Bonde har tænkt over den form det gav mulighed for, hvilket da er udfordrende i sig selv. Som benspænd, ja, og alt mulig andet

    derudover er jeg med på at omfangsforlaget ikke lyder tiltalende, det æstetiske er stadig tab&nars omdrejningspunkt, og der er da heller ingen risiko for, at vi ender der, det er blot en ekstra knap at sutte på i anstrengte tider, og hvordan det skal optimeres, systematiseres, usystematiseres, det er der da alle muligheder for at rakke rundt i den næste tid. og det med en massiv satsning, mjaeh, mjoeh, vi har netop brugt 25000 på tre bøger alt inkl., hvilket jo ikke er meget, men underskuddet er næsten med bankgaranti – hvis blot man kunne få sådan en, den massive satsning på palepoets er gratis (fordi torben slot, det gode menneske, gik ind i det her for fuld knald eksplosivt begejstret). omtalen, responsen har været ligeså god, større måske.

    jeg er med på et multibenspændsforlag, vi skal bare have fat i den rigtige mand, kenneth. og så lever papiret jeg ånder for, endnu…

    ses derude
    morten e

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Note: Commenter is allowed to use '@User+blank' to automatically notify your reply to other commenter. e.g, if ABC is one of commenter of this post, then write '@ABC '(exclude ') will automatically send your comment to ABC. Using '@all ' to notify all previous commenters. Be sure that the value of User should exactly match with commenter's name (case sensitive).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.